مدرسه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

تحت حمایت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف

مدرسه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

تحت حمایت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف

مدرسه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

مدرسه توسعه پایدار، عنوان برنامه ای است که زیرمجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است و در تلاش است که به توسعه دانش و توانمندی های عمومی مخاطبان خود راجع به حوزه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان ها یاری برساند. برای آشنایی با سوابق مدرسه، خدمات آن و راه های ارتباطی می توانید به منوهای سایت مراجعه کنید.

بوتان

آموزش محرومیت زدا

کانال تلگرام

کانال تلگرام

کانال تلگرام

مشارکت در ارائه تجارب منتخب ایرانی  حوزه مسئولیت اجتماعی
برای قرار گیری در کتابی مرجع و  در دست انتشار توسط مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف

 

-توجه: صرف ابراز تمایل به مشارکت در طرح و حمایت از آن، برای قرارگیری در تجارب معرفی شده کفایت نمی‌کند و تجربه شما باید به تائید تیم مطالعاتی مدرسه توسعه پایدار برسد و واجد شرایط به عنوان یک الگوی آموزنده و قابل ترویج تشخیص داده شود؛ مدرسه توسعه پایدار در این زمینه استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد تا تضمین کند اعتبار علمی طرح‌های مرتبط با خودش، فدای هیچ مصلحت دیگری نخواهد شد-

اشاره
محتوای خوب و مناسب آموزشی فارسی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها(CSR)، یکی از نیازهای مهم فضای کسب و کار کشورمان است. متاسفانه در سالیان گذشته، کتاب‌های زیادی به فارسی در این حوزه ترجمه نشده‌اند و بسیاری از آنهایی هم که ترجمه شده‌اند، با انگیزه‌های تجاری و بدون دقت در انتخاب کتاب مناسب یا ترجمه خوب و روان به بازار عرضه شده‌اند. مدرسه توسعه پایدار، با شناسایی این نیاز و حساسیت در انتخاب راه کار موثر، سعی کرده با ترجمه و انتشار یک کتاب مناسب و معتبر بین‌المللی به زبان فارسی، بخشی از این خلاء را پر نماید.
 

فرصت خاص حمایت از نشر کتاب و حضور در آن
مدرسه توسعه پایدار، برای غنا بخشی بیشتر به این کتاب و کاربردی‌تر کردن آن برای خوانندگان ایرانی، در یک ابتکار تصمیم گرفته تا در انتهای برخی فصول، به معرفی برخی نمونه‌ها و تجارب منتخب و آموزنده و مرتبط بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی نظیر محیطزیست، کارکنان، جوامع محلی، محصول، مشتریان، گزارش‌دهی و ... بپردازد.
این ابتکار به شرکت‌ها نیز فرصتی می‌دهد که فراتر از اشکال سنتی، گذرا و کم اثر اسپانسری، با مشارکت و حضور در یک کتاب مرجع و ماندگار در حوزه CSR، به معرفی برند و ترویج تجارب منتخب خود به شیوه‌ای متفاوت بپردازند و سهمی در بالا بردن دانش عمومی نسبت به چگونگی عمل به حوزه مسئولیت اجتماعی در فضای کسب و کار کشورمان ایفا کنند.
 

مشخصات کتاب اصلی
یکی از دغدغه‌های ما برای انتخاب کتاب مناسب، نویسندگان برجسته و صاحب نظر در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بود؛ چرا که بسیاری از نویسندگانِ انگلیسی‌زبانِ کتاب‌های حوزه CSR، با انگیزه‌های تجاری و بدون داشتن بینش کافی، کتاب‌هایی نوشته‌اند که ارزش زیادی برای ترجمه ندارد. لذا پس از بررسی‌های کافی، کتابی از آقایان اندرو کرین، دیرک متن و خانم لورا اسپنس انتخاب شد که یکی از مراجع مهم و اصلی آموزش دانشگاهی CSR در دنیا نیز هست.

Corporate Social Responsibility (Readings and cases in a global context)-Second edition
Edited by Andrew Crane, Dirk Matten and Laura J. Spence
Publisher: Routledge

 

 

معرفی مترجمین
تیم ترجمه این کتاب در مدرسه توسعه پایدار، از دانش آموختگان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف هستند که بعضا دارای تجربه قابل توجه مشاوره، تحقیق و تدریس در حوزه CSR در ایران نیز هستند. سعی این تیم بر این بوده که با بازخوانی و بازنویسی چندین باره، تا حد امکان متن کتاب را به شکلی روان برای مخاطبان فارس زبان، قابل استفاده نمایند. 
اعضای تیم ترجمه : هامون طهماسبی(دانش آموخته مقطع دکتری مدیریت)، مهدی اسماعیلی(دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA)، مجبی مهدی پور(دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد)
 

بخش‌ها و محتوای کتاب
کتاب انتخاب شده، به طور کلی سه بخش دارد. در بخش اول به مفاهیم و تعاریف CSR می‌پردازد و سعی می‌کند با بررسی سیر تاریخی و زمینه ها، مثال‌ها و بررسی دیدگاه‌های متضاد این حوزه، تا حد خوبی به تفهیم چیستی این مفهوم(که یکی از مشکلات و مسائل پیش روی عملیاتی کردن درست آن در کشورمان هم هست) بپردازد. بخش دوم کتاب، فراتر از مفاهیم و معانی، اجرا نمودن موضوعات CSR در فعالیت‌های کسب و کاری را در چهار حوزه «بازار، محیط کار، محیط زیست و جامعه» بررسی می‌کند. نویسندگان در این بخش، با شکستن CSR به زیر‏‏بخش‏‏های مختلف و ارائه یک چشم‏‏انداز کاربردی، برای عملیاتی کردن CSR، فهم بهتری به خوانندگان ارائه می‌کنند. بخش سوم کتاب، به دنبال این است که به شکل عمیق‏‏تری به بررسی موضوعات مدیریتی مرتبط با CSR بپردازد. هدف این بخش، واکاوی چالش‏‏های مرتبط با عملیاتی کردن CSR، و امکان یک ارزیابی آگاهانه‏‏تر از راه‏‏های متفاوت مدیریت و پیاده‌سازی CSR است. هر یک از سه بخش گفته شده، چهار فصل دارند و پیش‌بینی می‌شود بسته به موردکاوهای ایرانی اضافه شده و قطع و فونت چاپ، کتاب فارسی، به هنگام انتشار، نهایتا بین 200 تا 300 صفحه داشته باشد.
 

حوزه‌های 7گانه ممکن برای ارائه تجارب شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی
سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی، می‌توانند در یک یا چند مورد از موارد زیر، به ارائه تجربه و دستاورد خود در حوزه CSR بپردازند. این تجارب به انتهای فصل‌های نظیر در کتاب اضافه می‌شوند تا خوانندگان ایرانی، تجربه کاربردی‌تر و ملموس‌تری از CSR در فضای کسب و کار ایران پیدا کنند.
1.    CSR در بازار (مواردی چون شیوه‌های بازاریابی و فروش، محصول، بازاریابی مسئولانه، مسئولیت در قبال مشتریان، سرمایه گذاری مسئولانه-برای موسسات مالی-)
2.    CSR در محیط کار (مواردی چون مسئولیت اجتماعی در قبال کارکنان-شرایط کاری، پرداخت و دستمزد، ایمنی و سلامت شغلی، فرصت‌های برابر و شایسته سالاری، استانداردهای مرتبط با نیروی کار و همچنین مسئولیت‌پذیری «گسترده‌تر» در قبال محیط کاری در زنجیره تامین کنندگان)
3.    CSR در جامعه ( مواردی چون نوع‏‏دوستی شرکتی و امور خیریه، مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه محلی و همسایگان کسب و کار، کار داوطلبی کارکنان، مشارکت در حل مسائل و بحران‌های مهم محلی و ملی و به طور کلی توسعه پایدار کشور)
4.    CSR در محیط زیست (هرگونه فعالیت و اقدام در جهت حراست و پاسداری بیشتر از محیط زیست و کاهش پیامدهای منفی فعالیتهای کسب و کار بر محیط طبیعی، چه در رابطه با محصول و خدمات و چه در رابطه با فرایندهای کاری)
5.    گزارش دهی CSR (انتشار گزارش مسئولیت اجتماعی یا گزارش پایداری منطبق بر استانداردهای بین‌المللی)
6.    استراتژی CSR (فراتر رفتن مسئولیت اجتماعی از یک اقدام مقطعی و اتخاذ استراتژی‌های ویژه CSR و نیز یکپارچه نمودن CSR با استراتژی‌های اصلی کسب و کار)
7.    مشارکت و خودتنظیم‌گری برای CSR (حرکت‌های جمعی و مشارکتی-با بخش مردمی، دولتی و یا خصوصی- برای اجرای پروژه‌های CSR یا ترویج مسئولیت اجتماعی در یک صنعت یا بخش، نظام‌های تنظیم‌گری و ترویجی غیردولتی، استانداردهای درون سازمانی برای CSR)
 

معیار و روال انتخاب تجارب منتخب برای درج در کتاب
سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی، در یک یا چند مورد از عناوین 7 گانه ذکر شده، تجربه خود را با مدرسه توسعه پایدار در میان می گذارند. پس از بررسی‌های تخصصی توسط ما، و در یک فضای رقابتی، تجاربی که دارای بارآموزشی و ترویجی مناسب و قابلیت الگوبرداری برای فضای کسب و کار کشور داشته باشند، انتخاب شده و جهت نگارش موردکاوی با ایشان تماس گرفته خواهد شد. توجه کنید که صرف حمایت مالی، برای حضور در کتاب کفایت نمی‌کند و شرکت‌ها و تجاربی که نامشان در کتاب درج می‌شود، حتما باید از کیفیت لازم به تشخیص تیم مدرسه توسعه پایدار برخوردار باشند. این سخت‌گیری ما جدای از رسالت و مسئولیت علمی ما، تضمینی برای شرکت‌ها نیز هست که نامشان در کنار تجارب خاص و شاخص حوزه CSR کشور قرار می‌گیرد و لذا فرصتی است تا در کنار بهترین‌ها باشند. همچنین توجه کنید که بنا به تصمیم اخذ شده، تعداد تجاربی که برای هر موضوع از عناوین 7گانه می‌توانیم ذکر کنیم بین 1 تا 3 شرکت خواهد بود و این موضوع دلیل دیگری هم هست که نتوانیم همه درخواست‌های دریافتی را در کتاب پوشش دهیم.


مبلغ اسپانسری: مبلغ پایه حمایت در نظر گرفته شده برای هر تجربه منعکس شده در کتاب، 20 میلیون تومان است. مدرسه توسعه پایدار، یک نهاد غیرانتفاعی است و هزینه‌های دریافت شده از حامیان، ضمن پوشش هزینه‌های ترجمه و انتشار کتاب، به پوشش هزینه سایر فعالیت‌های این مرکز، به ویژه در حوزه‌هایی که منابع مالی ندارد(اما اثرگذاری مهمی دارد)، نظیر فعالیت‌های توسعه‌ای و ترویجی در حوزه محرومیت‌زدایی، اختصاص خواهد یافت. لذا شرکت‌های مشارکت کننده در این طرح، علاوه بر مشارکت در انتشار یک کتاب خوب فارسی در حوزه CSR، پشتیبان فعالیت‌های متنوع ما در کمک به پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان نیز خواهند بود. ما پیشاپیش از وسعت نظرشان سپاسگزار هستیم.


چگونگی انعکاس تجارب در کتاب: در انتهای هر فصل از عناوین 7 گانه گفته شده، یک یا دو تجربه منتخب فارسی، هر کدام در یک صفحه، ارائه خواهد شد. متن اولیه(به همراه مستندات پشتیبان)، توسط شرکت‌های حامی منتخب، پیشنهاد می‌شود، اما توسط تیم مدرسه توسعه پایدار، با ادبیات علمی و متناسب با موردکاوی‌های یک کتاب مرجع و به دور از برشورهای تبلیغاتی شرکتی، بازنویسی خواهد شد.


زمان تقریبی چاپ اول کتاب: اسفند 1399 از طریق یکی از ناشران معتبر کشور

چگونگی مشارکت در طرح: شرکت‌های علاقه‌مند به مشارکت در این طرح لازم است حداکثر تا هفته اول آبان، درخواست خود را به مسئول هماهنگی طرح(شماره 09120760944) اعلام نمایند. باتوجه به محدودیت در انعکاس تجارب در انتهای هرفصل، اعلام زودتر، در شرایط برابر، اولویت بیشتری برای شرکت متقاضی ایجاد خواهد کرد. در اعلام آمادگی، لازم است که حداقل یک یا تعداد بیشتری موضوع از موارد 7 گانه اشاره شده، معرفی گردند. پس از بررسی‌های تخصصی توسط تیم مدرسه توسعه پایدار، از هر شرکت، حداکثر یک تجربه در کتاب منعکس خواهد شد(به شرط دارا بودن معیارهای لازم یک تجربه قابل الگوبرداری و دارای بار آموزشی و ترویجی برای سایر سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها). 


مزایا برای حامیان و مشارکت‌کنندگان:
•    دیده شدن و برندسازی از طریق روشی متفاوت از روش‌های سنتی اسپانسری
•    ثبت تجربه در معتبرترین و بهترین اثر ترجمه‌ شده حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها تاکنون
•    برندسازی از طریق مشارکت در آموزش و ترویج تجارب منتخب مسئولیت اجتماعی در فضای کسب و کار کشور و کمک به غنی‌تر شدن محتوای فارسی آموزشی مورد نیاز مخاطبان حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها
•    ماندگاری و ترویج الگوها و تجارب شرکت‌های منتخب برای سالیان متمادی به واسطه ماندگاری کتاب(بر خلاف تبلیغات روزنامه ای، تلویزیونی، همایشی یا شبکه های اجتماعی)
•    اثرگذاری بر ذهنیت جامعه مخاطبان ویژه کتاب‌ها(مشاوران CSR، مدیران و کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها، دانشجویان، اعضای هیات علمی و فعالین اجتماعی علاقه مند به حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها)

***

درباره ما

مدرسه توسعه پایدار، در تلاش است که مخاطبان خود را با دنیای توسعه پایدار و تاثیرات آن بر حوزه‌های مختلف علم و کسب و کار و چگونگی نزدیک شدن به آن آشنا کند. همچنین این مرکز، به انجام خدمات مشاوره ای و پژوهشی با هدف کمک به حل مسائل توسعه پایدار کشور و نیز تولید دانش و محتوای بومی در این رابطه نیز می پردازد.

ماموریت ما به زبانی ساده، ارتقای دانش، تقویت مهارت‌ها و توسعه نگرش‌ها برای کمک به پیشرفت همه جانبه و آبادانی ایران عزیزمان است.

مدرسه توسعه پایدار