داوران کودک و نوجوان پویش «سرزمین جاودانی من»

فراخوان معرفی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کتاب

جهت عضویت در شورای داوران کودک و نوجوان ادبیات کودک در پویش «سرزمین جاودانی من»

برای دوره دوم-سال 1401

(مهلت این فراخوان برای دوره سال 1401 به پایان رسیده است؛ صفحه اینستاگرام پویش سرزمین جاودانی من را دنبال کنید تا در جریان رویدادهای آتی و فرصت‌های مشارکت بعدی قرار بگیرید)

ادبیات کودک و نوجوان، با تمرکز بر «آموزش برای پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار»، یکی از حوزه‌های تمرکز ماست. مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف به عنوان راهبر پویش «سرزمین جاودانی من»، قصد دارد شورایی از کودکان و نوجوانان با حدود سنی 9 تا 15 ساله، تشکیل دهد که اعضای آن، آثار ادبی تهیه شده در قالب داستان کوتاه و شعر کودک و نوجوان را قبل از انتشار، مطالعه کنند و مورد داوری قرار دهند.

این شورا پیش از این، در سال 1400 و در دوره اول فعالیت خود، همراهی حدود 50 کودک و نوجوان از بیش از 30 شهر یا روستای مختلف کشور را پذیرا بود و اکنون برای دوره سال 1401 خود (که از خرداد 1401 تا خرداد 1402 فعالیت خواهد داشت)، اقدام به پذیرش عضو می‌کند.

آثاری که برای داوری به این جمع ارائه خواهد شد، متن‌های اولیۀ داستان‌ها و شعرهایی است که با راهبری و تسهیل‌گری مدرسه توسعه پایدار در نقاط مختلف کشور و توسط نویسندگان بومی در قالب پویش «سرزمین جاودانی من» تهیه می‌شود و پس از داوری، ویرایش و تائید نهایی، و نیز انجام تصویرگری، در قالب کتاب‌های مصور کودک و نوجوان، به چاپ می‌رسند. این آثار، هدفمند بوده، سوژه‌های بومی از نقاط مختلف کشور عزیزمان داشته و درون‌مایۀ داستان‌ها و اشعارشان را، پیام‌هایی در راستای کمک به پیشرفت و آبادانی و توسعه پایدار ایران عزیزمان شکل می‌دهد.

بدین وسیله از والدین یا مربیانی که با کودکان و نوجوانانِ واجد شرایط سروکار دارند، دعوت می‌شود که پس از مطالعۀ این فراخوان، در صورت تمایل، نام کودک و نوجوان داوطلب خود را با ذکر مشخصات برای ما بفرستند. شورای عالی پویش «سرزمین جاودانی من»، از میان داوطلبین، عده محدودی را جهت عضویت در این طرح در دوره دوم-سال 1401- بر اساس معیارهای خود انتخاب خواهد نمود و با ایشان برای طی‌کردن مراحل بعدی عضویت، تماس خواهد گرفت.

مزایای عضویت در شورا:

عضویت در این شورا، داوطلبانه است؛ اما برای تقدیر و تشکر، برای افرادی که دوره عضویت خود را در شورا مطابق با تعهدات داده شده سپری کنند، توسط «مدرسه توسعه پایدار» گواهی عضویت در شورا صادر خواهد شد و این افراد در سایت و رویدادهای مدرسه توسعه پایدار، معرفی خواهند شد. همچنین، اعضای این شورا، امکان دسترسی با تخفیف ویژه به آثار چاپ شده در دوره فعالیت خود را خواهند داشت و در برگزاری سایر برنامه‌های آموزشی و ترویجی مدرسه توسعه پایدار در حوزه ادبیات کودک، از مزایای ویژه برخوردار خواهند بود.

شرایط عضویت:

  • بازه سنی 9 تا 15 سال
  • علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌های داستان و شعر حوزه کودک و نوجوان و به طور خلاصه، دوستی خوب با کتاب!
  • منظم‌بودن و مسئولیت‌پذیر بودن
  • برخورداری از تفکر انتقادی و تحلیلی بالاتر از میانگین رده سنی خود
  • وجود یک فرد رابط (والدین یا مربیان) که متن داستان‌های تهیه‌شده را به ایشان از طریق فضای مجازی منتقل کند و پس از مطالعه، نظرات کودک یا نوجوان را راجع به آثار، به شکل فایل صوتی در نرم افزار «واتساپ» برای شورای عالی پویش «سرزمین جاودانی من» ارسال نماید.
  • پذیرش تعهدات عضویت در شورای داوران کودک و نوجوان ادبیات کودک مدرسه توسعه پایدار

تعهدات عضویت در شورای داوران کودک و نوجوان ادبیات کودک مدرسه توسعه پایدار:

  • تعهد به مطالعۀ به موقع و اعلام نظر برای آثار ارسالی (عضویت در این شورا، وقت چندانی از کودکان و نوجوانان عضو طرح نخواهد گرفت، کار بسیار سبکی است-میانگین یک اثر در ماه- و به هیچ وجه اختلالی با دروس مدرسه و سایر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی ایشان نخواهد داشت؛ با این حال، تعهد برای مشارکت فعال در این شورا، جزو الزامات عضویت در آن خواهد بود)
  • تعهد به اینکه بدون کمک بزرگترها، آثار ارسالی را خوانده و نظر خود «کودک/نوجوان» بدون مداخله و جهت‌دهی والدین و مربیان برای شورای عالی پویش «سرزمین جاودانی من» ارسال می‌شود. اصالت داوری‌ها و بازنمایی واقعی دنیای خوانندگان کودک و نوجوان، مهمترین اصل برای مدرسه توسعه پایدار در تعامل با اعضای داوطلب این طرح است. مربیان و والدین، مانعی ندارد که واسط بین مدرسه توسعه پایدار و کودکان و نوجوانان داوطلب شوند؛ با این حال، بایستی از تحمیل نظرات خود به ایشان و مداخله در تحلیل آزاد آثار ارسالی توسط کودک/نوجوان، خودداری کنند.

نحوه ارسال درخواست عضویت: 

پاسخ به 8 سوال زیر با ذکر شماره سوال، در واتساپ به شماره 09129458095 ارسال شود:

  1. نام و نام خانوادگی کودک/نوجوان
  2. تاریخ تولد
  3. نام روستا یا شهر
  4. نام استان
  5. نام فرد رابط و نسبت او با کودک
  6. شماره تلفن همراه فرد رابط (دارای واتساپ)
  7. چرا کودک/نوجوان مورد نظر را برای عضویت در این شورا مناسب می‌دانید؟ (در حد 3 تا 10 خط با ذکر ویژگی‌های او توضیح دهید)
  8. واکنش کودک/نوجوان مورد نظر به پیشنهاد عضویت در این طرح چه بوده است؟

سیاست ما این است که از هر روستا، کتابخانه یا واحد کوچک جغرافیایی، حداکثر 2 تا 3 نفر عضو این شورا باشند. به طور ویژه، پراکندگی جغرافیایی، و تنوع فرهنگی و قومیتی کودکان عضو شورای داوری برایمان اهمیت زیادی دارد. لذا از ارسال اسامی انبوه (برای مثال تمامی کودکان عضو یک کتابخانه) خودداری کنید. دقت کنید ما به دنبال تشکیل جمعی خاص و منتخب هستیم از کودکان اهل مطالعه که نظراتشان به عنوان داور کودک/نوجوان به نویسندگان بزرگسالی که از فعالین فرهنگی مناطق مختلف کشورند کمک کند تا آثار بهتری برای مخاطبان کودک و نوجوان، پدید بیاورند.

به بیانی ساده، داوران عضو این شورا، قرار است آثار پدید آمده توسط آن فعالین فرهنگی را بخوانند و نظر بدهند که آیا اثر مناسبی برای کودکان و نوجوانان هستند یا خیر و به نظرشان چه اتفاقی برای اصلاح آنها بهتر است رخ دهد.