نشست «درسآموختههایی از یک کسبوکار اجتماعی : تجربه مانیز»
دوشنبه 1 خرداد 1402-ساعت 17 تا 20 (حضوری و مجازی)
«مدرسه توسعه پایدار» برگزار میکند:
***توجه: شرکت در این رویداد، هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی، فقط با ثبت نام قبلی، امکان پذیر است***
(لینک ثبتنام در انتهای صفحه قرار دارد)
درباره رویداد
یکی از بازیگران کلیدی، نوظهور و مهم عرصه فعالیتهای اجتماعی که امروزه توجه بسیاری را از سمت محققین، فعالین اجتماعی، سیاستگذاران، و کارآفرینان به سمت خود جلب کرده، کسب و کارهای اجتماعی هستند. این کسب و کارها از یک سو، به دلیل داشتن ماموریت اصلی اجتماعی، به خیریهها و سازمانهای مردمنهاد شبیه هستند و از سوی دیگر، با داشتن مدل کسب و کاری مشخص و ارائه محصول/ خدمت جهت درآمدزایی، مشابه کسب و کارهای تجاری عمل میکنند. در واقع آن یک گونۀ ترکیبی از سازمانها هستند.
تمرکز همزمان کسب و کارهای اجتماعی بر اثر اجتماعی و تلاش آنها برای منحرف نشدن از مسیر اجتماعی از یک طرف، و تلاش برای بقای خود در محیط کسب و کار و رسیدن به درآمدزایی از طرف دیگر، چالشهای جدی برای آنها درست خواهد کرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
1- تامین و مدیریت منابع انسانی: در یک کسب و کار اجتماعی، وجود نیروی انسانی که هم دغدغۀ اجتماعی داشته باشد و هم در زمینه مدنظر متخصص باشد، اهمیت دارد. در واقع، کسب و کار اجتماعی علاوه بر اینکه تخصص و دانش کافی را در نیروهای خود نیاز دارد، به دنبال آن دسته از همکارانی هم باید باشد که به شکلی با دغدغه اجتماعی مربوطه همدلی داشته باشند. ایجاد انگیزه در این افراد و همچنین آموزشهای شغلی از دیگر چالشهای این بخش خواهد بود.
2- تامین منابع مالی: از یک طرف، کسب و کارهای اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود و گسترش فعالیتهایشان به منابع مالی نیاز دارند و از طرف دیگر، تامین منابع مالی از طریق مدلهای مرسوم تامین سرمایه در بازار، ممکن است مخاطراتی از جهت انحراف از مسیر اجتماعیشان ایجاد کند.
3- استراتژیهای قیمت گذاری: کسب و کارهای اجتماعی در تعیین قیمت محصولات/ خدمات، علاوه بر در نظر گرفتن هزینههای مرسوم، باید هزینههای مراقبت از اثر اجتماعی خود را نیز در نظر بگیرند و با در نظر گرفتن اینها، نتیجه هم طوری شود که بازار هدف امکان خرید محصول را داشته باشد.
4- چالشهای بازاریابی: در برخی وجوه، بازاریابی کسبوکارهای اجتماعی، ممکن است شبیه کسبوکارهای معمولی نباشد و سوالاتی به وجود میآید. مثلا اینکه آیا در معرفی محصول/ خدمت خود باید به ارزش اجتماعی اشاره کنند؟ اشاره کردن به مسئله و گروه مورد هدف، آسیبی به کرامت انسانی وارد نمیکند؟ و مواردی از این دست…
5- اندازهگیری اثر اجتماعی و شفافیت: کسب و کارهای اجتماعی علاوه بر اندازهگیری اثر اقتصادی و ارائه گزارش مالی دورهای، بایستی به اندازهگیری اثر اجتماعی خود و گزارشدهی درباره آن نیز فکر کنند. اما اندازهگیری اثر اجتماعی کار راحتی نیست و دردسرهای خود را دارد.
6- مراقبت از ماموریت اجتماعی: ماموریت اجتماعی، هویت کسب و کارهای اجتماعی است. گاهی، به دلایل مختلف از جمله؛ فرصتهای بهتر اقتصادی، خروج موسس از کسب و کار، نبود زیر ساخت حامی فعالیت اجتماعی و…، کسب و کارهای اجتماعی از مسیر اصلی خود منحرف میشوند. حفظ مسیر اجتماعی کسب و کار در کنار حفظ درآمد پایدار، چالش دیگری است که کسب و کارهای اجتماعی با آن مواجه میشوند.
این چالشهای ویژه در کسب و کارهای اجتماعی، ایجاد، رشد و مدیریت آنها را با دشواریهای زیادی روبرو میکند. ما در مدرسه توسعه پایدار با هدف کمک به افزایش بینش و آگاهی مخاطبانمان در این رابطه، تصمیم گرفتهایم که در نشست بعدی از سلسله رویدادهای «توسعه پایدار برای ایران»، پای گفتگو با یکی از تجارب ناب کارآفرینی اجتماعی در ایران، یعنی مجموعه «مانیز» بنشینیم.
«مانیز» یک پروژه کارآفرینی اجتماعی است که برای دو هدف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و کاهش آلودگیهای حاصل از استفاده از کیسههای پلاستیکی یکبار مصرف ایجاد شده است. تولید انبوه جایگزینهای ارزان و جذاب برای پلاستیک یکبار مصرف و در دسترس کردن آن برای همه شهروندان و در گام بعدی مطالبه تغییر قوانین، راه حل مانیز برای مقابله با مساله پلاستیک است. مانیز یکی از نمونههای ناب کسبوکار اجتماعی در ایران است.
در این نشست، خانم نسیم یادگار و آقای مهدی معماریان، دو فعال اجتماعی درجه یک، دغدغهمند و پر امید! و زوج جوانی که بنیانگذاران «مانیز» هستند، مهمان ما خواهند بود تا درباره داستان ادارۀ یک کسبوکار اجتماعی و تجاربشان در مواجهه با چالشها برایمان صحبت کنند.
برنامۀ رویداد
بخش اول: معرفی کوتاهی از داستان شکلگیری مانیز
ارائه دهنده: نسیم یادگار و مهدی معماریان (بنیانگذاران مجموعۀ مانیز)
بخش دوم: بیان تجربۀ و پاسخ به سوالات دربارۀ ابعاد مختلف فعالیت کسبوکار اجتماعی «مانیز»
(در این بخش بر اساس محورهای توضیح داده شده در معرفی نشست، ابعاد مختلف ادارۀ مانیز به عنوان یک کسبوکار اجتماعی، از تامین مالی و تامین نیروی انسانی گرفته تا بازاریابی، توازن بین اهداف اجتماعی و اقتصادی و مواردی از این دست مورد بحث قرار خواهد گرفت. در این قسمت، جدای از سوالاتی که توسط تسهیلگر گفتگو پرسیده خواهد شد، امکان طرح بحث و مشارکت از سوی حضار نیز وجود دارد)
دبیر و تسهیلگر گفتگو: هامون طهماسبی (مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف)
ارائه دهندگان رویداد
همه شما دعوتید!
مفهوم «کسب و کار اجتماعی»، نه تنها در ایران، بلکه در دنیا نیز نسبتا نوپاست و در حال پیداکردن ویژگیها، خصیصهها و مسیر خود است. تجربه یک دهه اخیر کشورمان در شکلگیری کسبوکارهای اجتماعی نشان میدهد بسیاری از ابعاد ادارۀ این نهادهای نوپا، در عین ناشناخته بودن، برای موفقیت و بلوغ آنها حیاتی هستند و عدم درک درست نسبت به آنها میتواند موجب به انحراف کشیدهشدن این مفهوم و یا عدم توفیق کسبوکار اجتماعی در نقشآفرینی موثر در فضای مسائل اجتماعی-اقتصادی شود.
از همه شمایی که دل در گرو آبادانی و پیشرفت سرزمین عزیزمان دارید دعوت میکنیم از هر جای ایران و جهان که هستید، چه حضوری و چه مجازی در این رویداد همراهمان باشید تا از رهگذر مباحث خوب مطرح شده در این برنامه بتوانیم با آگاهی و امید بیشتری فعالیتهایمان را برای گرهگشایی از مسائل امروز و آیندۀ کشور عزیزمان جهتدهی کنیم.
توجه کنید که ظرفیت حضوری بسیار محدود است و پس از تکمیل ظرفیت، «ثبت نام» آن غیر فعال خواهد شد. پس اگر تمایل به شرکت حضوری در جلسه دارید، زودتر برای ثبت نام خود اقدام کنید. به دلیل محدودیت ظرفیت سالن و همچنین نیاز به هماهنگی با حراست دانشگاه صنعتی شریف جهت حضور در این جلسه، از پذیرش مهمانان عزیز بدون ثبت نام، معذور هستیم.
شرکت در این رویداد به دو صورت حضوری و مجازی امکان پذیر است. اگر تهران بودید و میتوانستید در روز برگزاری، به ضلع شمالی دانشگاه شریف (پژوهشکده سیاستگذاری) تشریف بیاورید که خوشحال میشویم شما را ملاقات کنیم. در غیر اینصورت، در هر جای ایران یا جهان که باشید هم میتوانید با یک گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر متصل به اینترنت در این برنامه شرکت کنید. برای شرکت در رویداد نیاز به نصب نرمافزار ندارید (رویداد در محیط سایت اسکای روم برگزار میشود). در روز همایش، نحوه دسترسی به مکان نشست و یا لینک شرکت مجازی در برنامه برایتان ایمیل خواهد شد. لطفا در ورود آدرس ایمیل و مشخصات خود دقت کنید.
گروه بوتان، از بهمن 98 به عنوان حامی ویژه سلسله نشستهای «توسعه پایدار برای ایران» در کنار ما قرار گرفته است. مدرسه توسعه پایدار، قدردان نگاه مثبت و همراهی بلندنظرانۀ مدیران محترم این مجموعۀ تولیدیِ باسابقۀ کشورمان است. امیدواریم که در کنار همراهی سایر اشخاص و نهادهای دغدغهمند، با همدیگر بتوانیم قدم مثبتی برای اعتلا و پیشرفت و آبادانی میهن عزیزمان برداریم.
گفتنی است که شرکت بوتان، از برندهای خوشنام و با سابقه ملی کشورمان است که در حوزۀ مسئولیت اجتماعی، به فعالیتهای متعدد و ارزشمندی میپردازد. دعوت میکنیم که در صورت تمایل از وبسایت این شرکت در بخش مسئولیت اجتماعی دیدن کنید تا با این فعالیتها، بیشتر آشنا شوید: کلیک کنید
گروه بوتان، از بهمن 98 به عنوان حامی ویژه سلسله نشستهای «توسعه پایدار برای ایران» در کنار ما قرار گرفته است. مدرسه توسعه پایدار، قدردان نگاه مثبت و همراهی بلندنظرانۀ مدیران محترم این مجموعۀ تولیدیِ باسابقۀ کشورمان است. امیدواریم که در کنار همراهی سایر اشخاص و نهادهای دغدغهمند، با همدیگر بتوانیم قدم مثبتی برای اعتلا و پیشرفت و آبادانی میهن عزیزمان برداریم.
گفتنی است که شرکت بوتان، از برندهای خوشنام و با سابقه ملی کشورمان است که در حوزۀ مسئولیت اجتماعی، به فعالیتهای متعدد و ارزشمندی میپردازد. دعوت میکنیم که در صورت تمایل از وبسایت این شرکت در بخش مسئولیت اجتماعی دیدن کنید تا با این فعالیتها، بیشتر آشنا شوید: کلیک کنید