رویدادهای «توسعه پایدار برای ایران»-آموزش مدیریت مسئولانه

توسعه پایدار

سلسله رویدادهای توسعه پایدار برای ایران-پرونده «آموزش»

غفلت از آموزش «مدیریت مسئولانه» در دانشکده‌های مدیریت ایران: ریشه‌ها و راه‌کارها

دوشنبه 13 تیر-ساعت 16 تا 19 (بر بستر فضای مجازی)

آموزش مدیریت مسئولانه

***توجه: این رویداد به شکل مجازی برگزار می شود و شرکت در آن نیازمند ثبت‌نام قبلی -رایگان- است***

(لینک ثبت‌نام در انتهای صفحه قرار دارد)


درباره رویداد

«آموزش دانشگاهی مدیریت» در دهه‌های گذشته و در نقاط مختلف دنیا، از جهت «میزان کاربردی بودن» و «چگونگی پرورش مهارت‌های مدیریتی» مورد نقد و بررسی صاحب‌نظران مختلف بوده است. با این حال، در سالیان اخیر، دستۀ جدیدی از انتقادات نیز درباره میزان توجه به «دغدغه‌های اجتماعی» در پرورش مهارت‌‌ها و نگرش‌های مدیران-به ویژه در رشته‌های «تجاری مدیریت»- شکل گرفته است. برخی بر این باورند که مانیفست رشته‌هایی چون MBA نوشته یا نانوشته در جهت تحکیم باورهایی نظیر این است که «موفقیت اقتصادی شخصی و سازمانی همۀ چیزی است که یک مدیر باید به دنبال آن باشد» و از این رو دانش‌آموختگان رشته‌های تجاری مدیریت، اساسا با آموزه‌هایی بی‌تفاوت نسبت به مصالح عمومی-نظیر کمک به محیط زیست، حفاظت از جامعه و تحقق توسعه پایدار- وارد دنیای کسب‌وکار می‌شوند. در این راستا و به واسطۀ این دغدغه‌ها، تقاضا برای توجه بیشترِ آموزش مدیریت به حوزه‌های «اخلاق»، «مسئولیت‌پذیری» و «توسعه پایدار» (sustainable development)، افزایش یافته است.

این موضوع، اگرچه از اواخر دهۀ 1980 میلادی و با مباحثات پیرامون توجه بیشتر به مفاهیم «توسعه پایدار» در آموزش مدیریت جدی شد با این حال، به ویژه با پیدایش بحران‌های مالی اوایل قرن بیست‌و‌یکم در غرب شدت بیشتری یافته است. عبارت «آموزش مدیریت مسئولانه» (Responsible Management Education) در نتیجۀ این مطالبات متولد شده است که به معنای درنظر گرفتن دیدگاه‌های مرتبط با مسئولیت‌های بنگاه‌ها و اثرات اجتماعی فعالیت‌های بخش خصوصی بر جامعه، توجه به محیط زیست و توسعه پایدار، و نیز اخلاق کسب‌وکار در آموزش مدیریت است. این مفهوم، به نوعی چتری است که به تمامی فعالیت‌های مرتبط با پرورش دانش، نگرش و مهارت‌های اجتماعی در مدیران آینده اشاره دارد.

با این حال، در حالی‌ که مدارس کسب‌وکار و دانشکده‌های مدیریت در دنیا، یک دوران ویژه از تحول و تکامل خود را در رابطه با بازتعریف اهداف و چشم‌اندازهای خود در ارتباطشان با جامعه و مسائل اجتماعی سپری می‌کنند، اما در آموزش مدیریت ایران، ما با یک غفلت و شاید بی‌تفاوتی بزرگ نسبت به این مسئله روبرو هستیم. مطالعات نشان می‌دهد که «آموزش مدیریت مسئولانه» اگر نگوییم اساسا در آموزش مدیریت ایران موضوعیت ندارد، می‌توانیم تائید کنیم که موضوعی به شدت حاشیه‌ای و فرعی محسوب می‌شود.

شاید بعد از  گشت حدود دو دهه از ورود MBA به ایران و گذرکردن از هیاهو و اقبال اولیه در قبال رشته‌ای جدید، وارداتی و با کلاس اجتماعی بالا، حالا وقت آن شده باشد که به طور جدی‌تری به این سوال فکر کرد که ارتباط دانش‌آموختگان MBA و رشته‌های تجاری مدیریت با «کمک به توسعه پایدار کشور» و سهیم شدن در حل مسائل اجتماعی کشور چیست. سوالی که البته امروز، سوال روی میز مدارس کسب‌وکار پیش‌رو در سراسر دنیا نیز هست و بسیاری از آنها با نگاه انتقادی به مسیر گذشتۀ خود در حال تلاش برای اصلاح رویکردها، ساختن الگوهای موفق و تلاش برای ادغام بیشتر مباحث اجتماعی در آموزش مدیریت و پاسخ به تقاضاهای شکل گرفته از سمت جامعه در این رابطه هستند.

ما بر این باور هستیم که در کشورمان، و علی‌رغم غفلت یادشده، ظرفیت‌های زمینه‌ای زیادی برای پرداختن جدی به آموزش مدیریت مسئولانه وجود دارد. از این رو در نشست بعدی از سلسله «رویدادهای توسعه پایدار برای ایران» قصد داریم تا ضمن واکاوی وضعیت آموزش مدیریت مسئولانه در کشور عزیزمان (بر اساس نتایج مطالعه‌ای روی 5 دانشکده شاخص مدیریت کشور) با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران حوزه مدیریت، ریشه‌های غفلت آموزش مدیریت در ایران-نسبت به میانگین کشورهای هم سطح- در ارتباط با «آموزش مدیریت مسئولانه» و مباحث مرتبط نظیر «توسعه پایدار» و «مسئولیت اجتماعی» را واکاوی کنیم.

برنامۀ رویداد

بخش اول: ارائه نتایج مطالعه «ارزیابی وضعیت آموزش مدیریت مسئولانه در دانشکده‌های منتخب مدیریت کشور» -به مدت 45 دقیقه (به همراه پرسش و پاسخ)

ارائه دهندگان: منوچهر نجمی و هامون طهماسبی (دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف)

  • این مطالعه که با بررسی برنامه آموزش رشته کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) در پنج دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و علامه طباطبایی انجام شده نشان می‌دهد که مدارس کسب‌وکار مورد مطالعه در اغلب شاخص‌های مورد سنجش، وضعیت مطلوبی از نظر توجه به آموزش مدیریت مسئولانه ندارند. ارائه‌دهندگان بر مبنای شواهد نشان خواهند داد که ما با یک «غفلت» یا «بی‌تفاوتی بزرگ» نسبت به آموزش مدیریت مسئولانه در ایران روبرو هستیم.

بخش دوم: بحث و گفتگوی تخصصی جمعی راجع به عوامل اثرگذار بر وضعیت فعلی «آموزش مدیریت مسئولانه» در دانشکده‌های مدیریت کشور-به مدت 2 ساعت (به همراه فرصت 15 دقیقه طرح دیدگاه از سمت حضار در انتهای جلسه).

با حضور جمعی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه آموزش مدیریت (به ترتیب حروف الفبا):

  1. محمد علی شاه‌حسینی (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)
  2. علیرضا شیخ (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر)
  3. داود طالبی (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی)
  4. محمد مشتری (عضو هیات علمی دانشگاه Tempere فنلاند)
  5. منوچهر نجمی (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف)

دبیر و تسهیل‌گر گفتگو: هامون طهماسبی (مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف)

  • درباره موضوع بحث بخش دوم: به نظر می‌رسد که مدارس کسب‌وکار در ایران، فارغ از تحولات جهانی، نه از الگوی آمریکایی، که به نوعی از دهه‌های 50 و 60 میلادی شکل گرفته (و الهام‌بخش شکل‌گیری مدارس کسب‌وکار ایران بوده است)، تبعیت می‌کنند و نه دنباله‌روی الگوهای نوظهورتر اروپایی یا آسیایی هستند. آنها سبک نسبتا مستقلی مانند سبک مدارس کسب‌وکار کوبا را هم ندارند. چالش‌های پیشبرد آموزش مدیریت مسئولانه در ایران، از این منظر خاص است که ما اینجا با «جریان تغییری» روبرو نیستیم که بخواهیم در مورد موانع پیش‌برد آن صحبت کنیم؛ آنچه وجود دارد یک انفعال و غفلت بزرگ نسبت به روندهای کنونی و تحولات بین‌المللی این حوزه است و این در حالی است که زمینه‌های فرهنگی و نگرشی و ارزشی در کشور ما و به ویژه در جامعه اعضای هیات علمی برای پرداختن به این موضوعات وضعیت نامساعدی ندارد. در این قسمت از برنامه تلاش خواهیم کرد که ابعاد مختلف این موضوع و عوامل اثرگذار بر آن را از دیدگاه مهمانان برنامه واکاوی کنیم. همچنین اگر فرصتی دست دهد، از این صحبت کنیم که چطور می‌توان در شرایط کنونی کشور، با تکیه بر دستاوردها و تجارب برخی اقدامات سطح خرد امیدبخش، به سمت تحول در برنامه کلان آموزش مدیریت کشور حرکت کنیم.

سخنرانان رویداد

محمدعلی شاه‌حسینی

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

علیرضا شیخ

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر

داود طالبی

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

محمد مشتری

عضو هیات علمی دانشگاه Tempere فنلاند

منوچهر نجمی

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت‌ و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

هامون طهماسبی

مدیر مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف


همه شما دعوتید!

آموزش مدیریت در ایران در بزنگاهی تاریخی قرار دارد و نیازمند تحولی جدی است در مسیر کمک بیشتر به حل مسائل کشور و پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی، محیط زیستی و توسعه پایدار.

از همه شمایی که دل در گرو آبادانی و پیشرفت سرزمین عزیزمان دارید دعوت می‌کنیم از هر جای ایران و جهان که هستید در این رویداد مجازی که در تاریخ دوشنبه 13 تیر و از ساعت 16 تا 19 برگزار می‌شود شرکت کنید تا از رهگذر مباحث مطرح شده در این برنامه بتوانیم با آگاهی و امید بیشتری فعالیت‌هایمان را برای گره‌گشایی از مسائل امروز و آیندۀ کشور عزیزمان جهت‌دهی کنیم.

این رویداد به شکل مجازی برگزار می‌شود. شما از هر جای ایران یا جهان، با یک گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر متصل به اینترنت می‌توانید در این برنامه شرکت کنید. برای شرکت در رویداد نیاز به نصب نرم‌افزار ندارید (رویداد در محیط سایت اسکای روم برگزار می‌شود). در روز همایش، لینک شرکت در برنامه برایتان ایمیل خواهد شد. لطفا در ورود آدرس ایمیل و مشخصات خود دقت کنید. ‌


توسعه پایدار

درباره سلسله رویدادهای «توسعه پایدار برای ایران»

سلسله نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» توسط مدرسه توسعه پایدار و با همراهی حامیان آن از مهر 1397 برگزار می‌شود. این رویدادها به بررسی مسائل مهم و اولویت‌های توسعه پایدار ایران در بخش‌های دولتی، خصوصی و مردمی و با نگاهی ویژه به تجارب منتخب داخلی و بین‌المللی می‌پردازد و با هدف ترویج مفاهیم مرتبط و راه‌کارهای عملیاتی برای فعالین و علاقه‌مندان حوزۀ توسعه پایدار برگزار می‌شود. سوابق این رویدادها را در این لینک می‌توانید ببینید.

گروه  بوتان، از بهمن 98 به عنوان حامی ویژه سلسله نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» در کنار ما قرار گرفته است. مدرسه توسعه پایدار، قدردان نگاه مثبت و همراهی بلندنظرانۀ مدیران محترم این مجموعۀ تولیدیِ باسابقۀ کشورمان است. امیدواریم که در کنار همراهی سایر اشخاص و نهادهای دغدغه‌مند، با همدیگر بتوانیم قدم مثبتی برای اعتلا و پیشرفت و آبادانی میهن عزیزمان برداریم.
گفتنی است که شرکت بوتان، از برندهای خوشنام و با سابقه ملی کشورمان است که در حوزۀ مسئولیت اجتماعی، به فعالیت‌های متعدد و ارزشمندی می‌پردازد. دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل از وب‌سایت این شرکت در بخش مسئولیت اجتماعی دیدن کنید تا با این فعالیت‌ها، بیشتر آشنا شوید: کلیک کنید