نشست سیوپنجم
بازاریابی مسئولانه و هزار راه نرفته در ایران
تاریخ نشست: یکشنبه، 23 دی 1403
ساعت برگزاری: 14 تا 16:30
نحوه برگزاری: حضوری
محل برگزاری: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران- طبقه اول، سالن جلسات
سخنرانان: منوچهر نجمی، محمود اولیایی، طاهره خدادادی، حمیدرضا سلیمانی، هامون طهماسبی، متین شهیاد
از میان فرایندهای سازمانی که به طور جدی با موضوعات اخلاق و مسئولیتپذیری در ارتباط هستند، میتوان از بازاریابی به عنوان حوزهای ویژه نام برد که فعالیتهایش پیامدهای قابل توجهی، هم بر خود کسبوکار و هم بر سایر ذینفعان نظیر مشتریان و مصرفکنندگان دارد. اهمیت راهبردها و فرایندهای بازاریابی شرکت در CSR به حدی است که برخی برای بازاریابی نقشی اساسی در عملکرد مسئولانۀ بنگاه قائلند.
مسئولیتپذیری در بازاریابی، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. شاید تمرکز اصلی در آنچه که آموزش داده میشود و اجرا میشود، «افزایش فروش»، «جلب مشتری بیشتر» و مواردی مثل این باشد.
این در حالی است که مسئولیت اجتماعی برای فعالیتهای بازاریابی موضوعی بسیار مهم است که فقط مختص بخش بازاریابی و فروش هم نیست. بلکه یک مسئولیت جمعی است که باید بین همه ذینفعان از جمله شرکای بیرونی، تأمینکنندگان مواد، قطعات و خدمات، عمدهفروشان، خردهفروشان و سایر توزیعکنندگان، آژانسهای تبلیغاتی، رسانهها، سازمانهای دولتی، حامیان حقوق مصرفکننده و حتی خود مصرفکنندگان تقسیم شود. برای مثال، مشتریان نیز موظفند در خریدهای خود بین کسبوکارهایی که غیرمسئول یا بیتفاوت هستند، و شرکتهای مسئولیتپذیر تمایز قائل شوند؛ شکایت از تولیدکننده در رابطه با کیفیت پائین محصولات، تماس با شرکتها در رابطه با تبلیغاتی که ناخوشایند یا گمراهکننده هستند و بیتفاوتنبودن نسبت به رویههای غیرقانونی یا غیراخلاقی کسبوکارها، از دیگر مصادیق این مسئولیتپذیری در سمت مشتری و مصرفکنندگان است که ما را به این باور میرساند که با یک «آرمان جمعی» طرف هستیم که همه بایستی در کنار یکدیگر برای تحقق آن بکوشیم.
در کشورمان طی سالیان اخیر و با رشد فعالیتهای بخش خصوصی و متنوع شدن فعالیتهای مرتبط با بازاریابی در فضای مجازی/عرصۀ عمومی، این ضرورت به خوبی احساس میشود که مسئولیتپذیری در بازاریابی یا موضوع «بازاریابی مسئولانه» بایستی به شکل جدیتری در دستور کار بنگاهها و سازمانها قرار بگیرد. بررسیها نشان میدهد که علیرغم اینکه گاهگاهی و به شکل مصداقی دغدغههای مرتبط با مصادیق «بازاریابی غیرمسئولانه» در رسانهها و شبکههای اجتماعی، مورد توجه مردم، رسانهها یا فعالین اجتماعی قرار گرفته است، اما چه در سطح نظری و چه در سطح مطالبهگری یا سیاستی اقدام قابل توجهی در این حوزه برای گفتمانسازی و رویهسازی در فضای کسبوکار صورت نگرفته است و ما گاه شاهد نقدها و گلایههایی در این باب در فضای رسانهای کشور نیز هستیم.
مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف با درک این نیاز، و برای کمک به افزایش بینش و آگاهی کنشگران و ذینفعان مختلف حوزۀ «بازاریابی مسئولانه»، و همچنین با دغدغۀ گفتمانسازی در فضای کسبوکار کشور، تصمیم به برگزاری رویدادی در این رابطه کردهاند تا با حضور جمع متنوعی از فعالین و متخصصان حوزۀ بازاریابی و مسئولیت اجتماعی، در آن ضمن گفتگو و هماندیشی دربارۀ جوانب بازاریابی مسئولانه و چگونگی ترویج آن در فضای کسبوکار کشور، این مفهوم را بر پایۀ مطالعات صورتگرفته به مخاطبان خود معرفی نمایند.
منوچهر نجمی
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
محمود اولیایی
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران
طاهره خدادادی
مدیر برند گروه بوتان
هامون طهماسبی
مدیر مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف
حمیدرضا سلیمانی
مشاور و استراتژیست حوزۀ دیجیتال مارکتینگ
متین شهیاد
پژوهشگر حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها و کارآفرینی اجتماعی
ثبت نام نشست
- نشست به صورت حضوری برگزار خواهد شد و ثبت نام در آن رایگان است
- شرکت برای عموم، با ثبت نام قبلی، آزاد است