اخبار

  • 15 آبان-فراخوان معرفی تجارب حوزه مهارت‌آموزی جوانان اقشار کم‌برخوردار
    • مدرسه توسعه پایدار، در حال انجام یک مطالعۀ کاربردی جهت شناسایی روش‌های موثر و مناسب برای کمک به مهارت‌آموزی نوجوانان و جوانان اقشار کم برخوردار است. نتایج این مطالعه عام‌المنفعه در اختیار عموم قرار می‌گیرد. چنانچه فکر می‌کنید ممکن است بتوانید به ما در یافتن گزینه‌های مناسب کمک کنید، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
  • 28 شهریور- امضای قرارداد همکاری پژوهشی با موسسه خیریه «کارساز»

    • مدرسه توسعه پایدار، یک قرارداد پژوهشی با موسسه خیریه کارساز منعقد کرده است که طبق آن به مطالعه ای با هدف «بررسی تجارب داخلی و خارجی درس‌آموز در حوزه مهارت‌آموزی برای اقشار کم‌برخوردار» برای موسسه خیریه کارساز خواهد پرداخت. نتایج این مطالعه کاربردی، قرار است در بهبود سیاست‌ها و برنامه‌های آتی موسسه کارساز به کار گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود که بخش‌های مختلف این مطالعه، در کمتر از 8 ماه به سرانجام برسد و نتایج آن ضمن ارائه به موسسه کارساز، جهت استفاده علاقه‌مندان و فعالین و سازمان‌های اجتماعی، منتشر گردد.
  • 14 تیر- انتشار فراخوان جذب همکاران جدید مدرسه توسعه پایدار

    • مدرسه توسعه پایدار برای پیشبرد فعالیت‌های جاری خود و نیز برخی پروژه‌های آینده خود، فراخوانی به منظور جذب همکاران جدید منتشر کرده است. جزئیات این فراخوان و شرایط همکاران جدید، در صفحه «همکاری» وب‌سایت مدرسه توسعه پایدار درج شده است. این فراخوان، مهلت پایان ندارد و تا اتمام یافتن همکاران جدید برای نیازهای فعلی مدرسه توسعه پایدار، باز خواهد بود.
  • 7 تیر- تلاش‌های سیاستی دیده‌بان ارزیابی محیط زیست برای اثرگذاری بر برنامه هفتم توسعه

    • دیده‌بان ارزیابی محیط زیستی، به عنوان زیر گروه مردم نهاد و تخصصی مدرسه توسعه پایدار که دغدغه بهبود نظام ارزیابی محیط زیستی در ایران را دارد، در یک ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای اثرگذاری بر برنامه هفتم توسعه در ارتباط با مواد مرتبط با ارزیابی اثرات محیط زیستی کرده است. در آخرین این تلاش‌ها، نمایندگان دیده‌بان، در روز سی و یک خرداد در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با کارشناسان گروه محیطزیست گفت و گوی مفصلی داشتند. همچنین، در روز هفتم تیر نیز با خانم سمیه رفیعی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست نیز گفتگوی تکمیلی جهت طرح دغدغه های مرتبط با برنامه هفتم صورت گرفت. تلاش‌های دیده بان ارزیابی محیط زیستی، از وقتی شدت گرفت که متن پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم منتشر شد و مشخص شد در ماده ‌22 از این لایحه، بندهایی بسیار مساله‌دار و مشکل‌آفرین برای نظام ارزیابی محیط زیستی کشور گنجانده شده است.
  • 29 خرداد- ارائه در مورد «کسب و کارهای اجتماعی»
    • نمایندگان مدرسه توسعه پایدار و زیرگروه «کسب و کار مسئولانه و اجتماعی» امروز در جمع فعالین و سازمان‌های اجتماعی منتخب در موسسه توسعه و ابتکار نوید ارائه‌ای داشتند با عنوان «کسب و کار اجتماعی: از چیستی تا چگونگی»؛ این ارائه بخشی از یافته‌های یک طرح پژوهشی بزرگ با موضوع «کسب و کارهای اجتماعی در ایران» است که از سمت مدرسه توسعه پایدار در حال اجراست و انشالله نتایج آن در انتهای سال جاری در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد. مدرسه توسعه پایدار آمادگی دارد که در زمینه کسب و کارهای اجتماعی، برای سازمان‌های متقاضی، دورههای آموزشی تخصصی برگزار نماید.
  • 23 تا 25 خرداد-حضور در نمایشگاه آبادیران
    • شاخه تخصصی «محرومیت زدایی» مدرسه توسعه پایدار با عنوان «مرکز مطالعات و نوآوری‌های آبادانی و پیشرفت» در اولین نمایشگاه «آبادیران» که نمایشگاه تخصصی فناوری‌های محرومیت‌زدایی است، شرکت کرد. در غرفه نمایشگاهی مدرسه توسعه پایدار در این رویداد، سوابقی از فعالیت‌های گذشته میدانی و غیرمیدانی مدرسه منعکس شد و در ارتباط نزدیک با مخاطبان، خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای مرکز برای نهادهای فعال در حوزه محرومیت‌زدایی معرفی و تشریح شد. درباره نمایشگاه: کلیک کنید.
  • اول خرداد-برگزاری نشست «درس‌آموخته‌های ادارۀ یک کسب و کار اجتماعی»
    • نشست «درس‌آموخته‌های ادارۀ یک کسب و کار اجتماعی: تجربه مانیز» به عنوان سی‌امین جلسه از سلسله رویدادهای توسعه پایدار برای ایران، در تاریخ اول خرداد و با حضور دو نفر از کارآفرینان اجتماعی، آقای مهدی معماریان و خانم نسیم یادگار برگزار شد تا با بررسی تجربۀ اداره یک کسب و کار اجتماعی به نام «مانیز»، درس‌آموخته‌های آن برای علاقه‌مندان تشریح شود.
  • 12 اسفند-برگزاری نشست «کسب و کار اجتماعی: انتفاعی یا غیر انتفاعی»
    • بیست و نهمین رویداد «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع بررسی مسئله سودآوری در کسب‌وکارهای اجتماعی در تاریخ 12 اسفند و بر بستر فضای مجازی برگزار شد. در این رویداد که به شکل مناظره برگزار شد، دو میهمانِ حامیِ دو دیدگاهِ متفاوت «انتفاعی» و «غیر انتفاعی» به ارائه نظرات خود پرداختند.
  • 2 اسفند- برگزاری نشست «حمایت موثر از ایده‌های نوآورانه اجتماعی: بایدها و نبایدها» در بنیاد علوی

    • ذیل یک همکاری پژوهشی و مشاوره‌ای، نشستی با حضور تنی چند از فعالین حوزه نوآوری اجتماعی با هدف واکاوی راه‌ها و تجارب مختلف حمایت از ایده‌های نوآورانه اجتماعی با تمرکز بر فعالیت‌های محرومیت‌زدا، در بنیاد علوی برگزار شد.
  • 18 بهمن- رونمایی از گزارش مهم سیاستی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • گزارش سیاستی «چالش‌ها و راهکارهای بهبود نظام ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران» که  ماحصل بیش از دو سال کار تحقیقی متمرکز مدرسه توسعه پایدار است و به یکی از زیربنایی‌ترین مسائل حوزه سیاستگذاری محیط زیست کشورمان می‌پردازد، با حضور نمایندگی از بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی، دانشگاهی و مردمی، رونمایی شد. گزارش‌هایی از این  برنامه: در سایت «مرکز بررسی‌های ریاست جمهوری» و در روزنامه «پیام ما»
    • لینک دانلود گزارش
  • 20 مهر-شروع ترجمه کتابی مشهور در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها
    • تیم پژوهشی مدرسه توسعه پایدار، با انتخاب یکی از منابع مشهور و ارزشمند راهنمای مدیران شرکتها برای اتخاذ رویکردهای اجتماعی در کسب و کار، فرایند ترجمه آن را شروع کرده است. این کتاب که اطلاعات بیشتر درباره آن در آینده نزدیک ارائه خواهد شد، در نیمه دوم سال آینده منتشر می شود.
  • 30 مهر-شروع تدوین کتابچه آموزشی-ترویجی «بازاریابی مسئولانه»
    • تیم پژوهشی مدرسه توسعه پایدار، تدوین کتابچه‌ای راهنما را در حوزه بازاریابی مسئولانه در دستور کار خود قرار داده است. این کتابچه قرار است با بهره‌گیری از ادبیات موجود، و تجربه شرکت‌ها و مراجع مرتبط، و همچنین با نگاهی به مسائل بومی این حوزه در داخل کشور، برای اولین‌ یک راهنمای کاربردی و عملیاتی برای آشنایی و اقدام در جهت بازاریابی مسئولانه را برای فعالین حوزه بازاریابی و کسب‌وکار ارائه نماید. این کتابچه در بهار 1402 منتشر خواهد شد.
  • 30 تیر-حضور در رویداد نوپیا
    • مدرسه توسعه پایدار در اولین رویداد نوپیا حضور پیدا کرد. «نوپیا»، قرار هست که بستری باشد برای گردهمایی و شبکه‌سازی فعالین حوزه «نوآوری اجتماعی» در ایران که یک رویداد سالانه دارد و بسیاری برنامه‌های جنبی که در فاصله رویدادهای سالانه آن برگزار می‌شود. مدرسه توسعه پایدار در رویداد امسال، هم یک غرفه داشت و هم تعدادی سخنرانی. غرفه ما بهانه خوبی شد برای دیدار بسیاری دوستان و فعالین اجتماعی کشور عزیزمان. همچنین در سخنرانی ها هم سعی کردیم نگاه متفاوت و خاص مدرسه توسعه پایدار به مسائل اجتماعی را برای مخاطبانمان تشریح کنیم.
  • 20 تیر-برگزاری نشست «غفلت از آموزش مدیریت مسئولانه»
    • بیست و هفتمین رویداد «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع «غفلت از آموزش مدیریت مسئولانه در دانشکده‌های مدیریت ایران» در تاریخ 20 تیر و بر بستر فضای مجازی برگزار شد. در این رویداد که با حضور جمعی از اساتید دانشکده‌های مدیریت داخل و خارج از کشور برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آموزش مدیریت مسئولانه در دانشکده‌های مدیریت ایران، چالش‌ها و موانع پیشبرد این امر در آموزش مدیریت ایران نیز به بحث گذاشته شد.
  • 15 خرداد-اعلام موجودیت «دیده‌بان ارزیابی محیط زیستی ایران»
    • سازمان‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در هدایت فرایندهای نظام ارزیابی اثرات محیط زیستی در هر کشور به سمت سرمنزل مقصود دارند. به واسطه خلاء وجود چنین نهادهای تخصصی در حوزه ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران و نیاز به نقش‌آفرینی بیشتر و فعال‌تر بخش غیردولتی و مردمی در این فرایند، جمعی از دغدغه‌مندان و فعالین حوزه ارزیابی محیط زیستی که هستۀ اولیه آنها، همکاران و همراهان حوزه محیط زیست «مدرسه توسعه پایدار» هستند، بر آن شدند که قدم‌های اولیه برای اعلام موجودیت چنین نهاد مهم و بسیار ضروری برای آینده توسعه پایدار در کشور عزیزمان را بردارند. (اطلاعات بیشتر را از اینستاگرام مدرسه توسعه پایدار دریافت کنید)
  • 1 خرداد-فراخوان معرفی بچه‌های علاقه‌مند به کتابخوانی
    • مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف به عنوان راهبر پویش «سرزمین جاودانی من»، قصد دارد شورایی از کودکان و نوجوانان با حدود سنی 9 تا 15 ساله، تشکیل دهد که اعضای آن، آثار ادبی تهیه شده در قالب داستان کوتاه و شعر کودک و نوجوان را قبل از انتشار، مطالعه کنند و مورد داوری قرار دهند. این شورا پیش از این، در سال 1400 و در دوره اول فعالیت خود، همراهی حدود 50 کودک و نوجوان از بیش از 30 شهر یا روستای مختلف کشور را پذیرا بود و اکنون برای دوره سال 1401 خود (که از خرداد 1401 تا خرداد 1402 فعالیت خواهد داشت)، اقدام به پذیرش عضو می‌کند. (اطلاعات بیشتر)
  • 9 اردیبهشت-شروع به کار رسمی فعالیت پویش سرزمین جاودانی من در خراسان رضوی و گیلان
    • جلسات آموزشی و جمع بندی پویش «سرزمین جاودانی من» برای نویسندگان و تصویرگران داوطلب در مناطق «درگز» در خراسان رضوی و «سیاهکل» در گیلان با حضور جمع منتخبی از علاقه مندان برگزار شد و به این ترتیب تدوین کتاب‌های داستان محلی هدفمند با محتوای توسعه پایدار در این دو منطقه از امروز رسما آغاز شد. اطلاعات بیشتر راجع به پویش «سرزمین جاودانی من» : کلیک کنید
  • 15 اسفند-برگزاری نشست «فهم اشتباه ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران»
    • بیست و ششمین رویداد از سلسله نشست های «توسعه پایدار برای ایران» به بررسی چرایی فهم اشتباه ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران و مسائل پیش روی این حوزه اختصاص داشت. در این رویداد ضمن بیان چالشها و کج فهمی های ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران، دیدگاه های مدرسه توسعه پایدار برای کمک به بهبود EIA در ایران به بحث گذاشته شد.
  • 8 اسفند-برگزاری نشست «هم اندیشی خبرگان ارزیابی اثرات محیط زیستی»
    • نشست مشورتی بررسی چالش‌ها و راه‌کارهای ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران، با حضور جمع منتخب، محدود و متنوعی از خبرگان و دست اندرکاران و فعالین حوزه EIA در ایران در محل سالن سمینار پژوهشکده در قالب یک کارگاه مشورتی از ساعت 8:30 تا 15:30 یکشنبه 8 اسفند برگزار شد.
  • 28 بهمن-برگزاری نشست «سیاستگذاری مناسب برای مسئولیت اجتماعی شرکتها»
    • بیست و پنجمین رویداد «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع سیاستگذاری برای مسئولیت اجتماعی شرکتها و با حضور جمعی از فعالین حوزه CSR در ایران برگزار شد. گزارشی کوتاه از این نشست در سایت «رسانه مسئولیت اجتماعی» : کلیک کنید
  • 26 بهمن-انتشار کتاب «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها: از نظریه تا عمل»
    • به همت تیم مشاوره و پژوهش CSR مدرسه توسعه پایدار، یکی از بهترین مراجع بین‌المللی حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به فارسی برگردان شده و با افزودن مثالهایی از تجارب شرکتهای ایرانی، در قالب کتابی با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکتها: از نظریه تا عمل» توسط نشر رسا منتشر شده است. تهیه کتاب و اطلاعات بیشتر: کلیک کنید
  • 20 بهمن-حمایت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از گزارش ملی «آسیب شناسی ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران»
    • پس از مذاکرات و جلسات متعدد با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مقرر شد که این نهاد مهم سیاستی به عنوان حامی، به همراهی با فرایند تدوین و انتشار گزارش مهم سیاستی «آسیب شناسی ارزیابی اثرات محیطزیستی در ایران» بپردازد. این گزارش، که از سال 1399 در دست تدوین توسط تیم پژوهشی مدرسه توسعه پایدار است، در اوایل سال 1401 به طور رسمی منتشر خواهد شد و برنامه های مهمی برای اثرگذاری سیاستی آن برای کمک به بهبود نظام EIA در ایران در دست اقدام است.
  • 25 آبان-رونمایی از چهار کتاب داستان کودک و نوجوان مرتبط با منطقه هورامان استان کردستان
    • تعداد چهار جلد کتاب داستان مصور کودک و نوجوان با نام‌های «خوشمزه ترین ساندویچ دنیا»، «داستان پل»، «قاصدک ژاورود» و «لبخند سیروان» که با هدایت و راهبری مدرسه توسعه پایدار و حمایت مالی بنیاد علوی در قالب پویش سرزمین جاودانی من در منطقه سروآباد استان کردستان تهیه شده بودند، امروز طی مراسمی رونمایی و با حضور نویسندگان و دست اندرکاران به مخاطبان معرفی شدند. معرفی کتابها در خبرگزاری کتاب ایران: کلیک کنید—صفحه اینستاگرام پویش سرزمین جاودانی من: کلیک کنید
  • 20 آبان-عرضه کتاب‌های «سرزمین جاودانی من» در نرم افزار طاقچه
    • کتاب‌های پویش «سرزمین جاودانی من» که با دغدغه آموزش برای توسعه پایدار تدوین شده اند، در نرم افزار طاقچه به شکل الکترونیک قابل دسترسی شدند. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید.
  • 13 و 14 آبان-برگزاری همایش دو روزه «درس‌آموخته‌های پویش‌های مردمی حفاظت از محیط زیست در مواجهه با پروژه‌های عمرانی مخرب»
    • با حضور جمعی از نمایندگان جنبش‌های محیط زیستی شاخص 20 سال اخیر و جمعی از فعالین محیطزیستی، همایشی دو روزه با هدف درس آموزی از تجارب ارزشمند پویش‌های مردمی حفاظت از محیط زیست در مواجهه با پروژه‌های عمرانی مخرب برگزار شد که مطالب آن می‌تواند برای دغدغه مندان مسائل توسعه و محیطزیست به ویژه در جوامع محلی، راهگشا باشد. گزارش جلسه: به زودی
  • 9 مهر-برگزاری همایش نیم روزه « انجمن های تحول آفرین محلی»
    • رویداد بیست و چهارم از سلسله نشستهای «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع انجمن های تحول آفرین محل برگزار شد و طی آن ضمن ارائه تجارب برخی از تشکلهای دارای تجارب آموزنده از شهرها و روستاهای مختلف کشور، برخی مباحث راهبردی این حوزه نیز با حضور جمعی از کنشگران عرصه توسعه محلی به بحث و بررسی گذاشته شد. گزارش جلسه: به زودی
  • 13 مرداد-رونمایی مجازی از کتاب‌های داستان و شعر کودک و نوجوان چاپ شده در سیستان و بلوچستان
    • تعداد چهار جلد کتاب داستان و شعر کودک و نوجوان با نام‌های «هامون و توتن»، «خورشید و هامون»، «گنج واقعی» و «در جست و جوی آینده بهتر» که با هدایت و راهبری مدرسه توسعه پایدار و حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب پویش سرزمین جاودانی من در مناطق هامون و دشتیاری استان سیستان و بلوچستان تهیه شده بودند، امروز طی مراسمی رونمایی و با حضور نویسندگان و دست اندرکاران به مخاطبان معرفی شدند. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید.
  • 10 مرداد-شروع به کار صفحه رسمی پویش «سرزمین جاودانی من» در اینستاگرام
    • پویش «سرزمین جاودانی من» که با هدایت و راهبری مدرسه توسعه پایدار فعالیت می‌کند، پویشی ملی انتشار کتاب‌های هدفمند شعر و داستان کودک و نوجوان است و دغدغه توانمندترکردن شهرهای کوچک و روستاها و به‌ویژه مناطق کمتردیده‌شدۀ میهن عزیزمان را دنبال می‌کند. اطلاعات بیشتر راجع به این پویش را در صفحه اینستاگرام آن ببینید: instagram.com/sjmketab
  • 8 مرداد-برگزاری نشستی مجازی درباره واکسن ایرانی کرونا
    • مدرسه توسعه پایدار در یک رویداد مهم که نخستین در نوع خود در کشور بود، با دعوت از نمایندگان ارشد پروژه های مهم ساخت واکسن کرونا در کشور، به بررسی وضعیت پیشرفت واکسن های ایرانی کرونا و نیز چالش های پیش رو و آینده کشور در این حوزه پرداخت. دعوت می کنیم گزارش نسبتا جامعی از این برنامه را مطالعه کنید: کلیک کنید.
  • 20 تیر-رونمایی از کتاب «حل مساله اجتماعی»
    • کتاب «حل مساله اجتماعی» که به همت جمعی از نویسندگان تالیف و توسط نشر «طرح نو» به بازار عرضه شده است، به دغدغه مندان اجتماعی، راه هایی برای کنش گری اجتماعی و حل مساله اجتماعی در فضای واقعی جامعه امروز ما معرفی می کند. نگارش فصل «مسئولیت اجتماعی شرکتها» از این کتاب، توسط دو نفر از همکاران مدرسه توسعه پایدار، آقایان مصطفی نوذری و هامون طهماسبی انجام شده است.
  • 8 خرداد-فراخوان معرفی انجمن‌های تحول آفرین محلی در شهرستان‌ها و نواحی روستایی
    • مدرسه توسعه پایدار، به دنبال شناسایی سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های رسمی یا غیررسمی است که در گوشه و کنار کشور، با هدف کمک به توسعه و پیشرفت منطقه خود(شهر یا روستا) شکل گرفته اند. تشکل‌های مردمی در مناطق شهری و نواحی روستایی؛ که دغدغه تغییر و تحول در منطقه خود را دارند مخاطب این فراخوان هستند. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید.
  • 24 اردیبهشت-برگزاری نشست «نگاهی به تجربه احیای گندم خراسان»
    • نشست «ضرورت حفظ بذرهای بومی در مسیر توسعه پایدار ایران» با نگاهی به تجربه احیای گندم خراسان با حضور آقای احمدطاهری، احیاگر گندم خراسان در ایران و آقای دکتر مبصر از موسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال، برگزار شد. برای مشاهده گزارش جامعی از این نشست و مباحث آن، کلیک کنید.
  • 26 فروردین-فراخوان تکمیل ظرفیت شورای داوران کودک و نوجوان ادبیات کودک
    • مدرسه توسعه پایدار، در سال گذشته، شورایی از کودکان و نوجوانان با حدود سنی 10 تا 15 ساله، با حضور 29 نفر از استان‌های مختلف کشور شکل داد. اعضای این شورا، داستان‌های کوتاه و شعر کودک و نوجوان را که در مناطق مختلف کشور با پیام‌های آموزشی در راستای پیشرفت و آبادانی تولید می‌شوند، قبل از انتشار، مطالعه کرده و مورد داوری قرار می‌دهند. در حال حاضر، ظرفیت اضافه شدن حدود 20 نفر، با اولویت استان‌های زیر وجود دارد: کردستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، یزد، خراسان شمالی و جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، زنجان، قم، قزوین، اردبیل و آذربایجان غربی- اطلاعات بیشتر: sdschool.ir/post/chabc
  • 14 اسفند-برگزاری کارگاه آموزشی «ارزیابی اثرات در ایران و جهان: درک مسئله»
    • کارگاه یک روزه آموزشی «ارزیابی اثرات در ایران و جهان: درک مسئله» با حمایت مدرسه توسعه پایدار و در محل پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. مدرس این کارگاه، آقای بهزاد رئیسیان، عضو کمیته آموزش و ارتقای حرفه ای انجمن جهانی ارزیابی اثرات بودند و در آن، اصول و تجارب جهانی ارزیابی اثرات (محیط زیستی، جامعه، فرهنگ و سلامت) و تطبیق آن با شرایط ایران توسط مدرس محترم مورد بررسی قرار گرفت.
  • 7 اسفند-برگزاری همایش «زبان فارسی، زمینه ساز توسعه پایدار ایران»
    • همایش نیم روزه «زبان فارسی، زمینه ساز توسعه پایدار ایران» با هدف بررسی چرایی و چگونگی پاسداری از زبان فارسی در مقابل زبان‌های بیگانه در مسیر توسعه کشور، با حضور جمع متنوعی از علاقه‌مندان، دغدغه‌مندان و فعالین این حوزه برگزار شد. گزارش جلسه به زودی منتشر می‌شود.
  • 15 بهمن-شروع به کار رسمی اولین شورای داوران کودک و نوجوان ادبیات کودک در مدرسه توسعه پایدار
    • با استقبال خوب کودکان و نوجوانان علاقه مند از روستاها و شهرهای سراسر کشور، اولین شورای داوران کودک و نوجوان ادبیات کودک در مدرسه توسعه پایدار با حضور 30 فرد منتخب شروع به فعالیت کرد. اسامی منتخبین به زودی در وبسایت مدرسه توسعه پایدار درج خواهد شد.
  • 1 بهمن-برگزاری پنجمین جلسه کانون همراهان مدرسه توسعه پایدار
    • پنجمین جلسه فصلی کانون همراهان مدرسه توسعه پایدار با موضوع « مرور تجربیات و ارائهٔ راهکارهایی برای اثرگذاری بهتر و تاب‌آوری فعالان توسعه پایدار ایران عزیزمان در دوران همه‌گیری کرونا توسط چند تن از اعضای محترم کانون همراهان» بر بستر فضای مجازی برگزار شد. با توجه به استقبال خوب از این جلسه، مقرر شد ادامه جلسه در نیمه اسفندماه برگزار شود.
  • 1 دی-انتشار فراخوان معرفی کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتاب خوانی
    • مدرسه توسعه پایدار در راستای پروژه های توسعه محلی خود، در حال پیشبرد تدوین مجموعه از کتاب داستانهای کودکان با موضوع پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار در نقاط گوناگون کشور است. در کنار تیم داوران بزرگسال، شورای داوران کودک و نوجوانی نیز در حال شکل گیری است و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی با هدف ارزیابی آثار تدوین شده در این طرح می توانند عضو آن شوند. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید
  • 27 آذر-برگزاری نشست مجازی «مرور تجربه همیاری شبکه سازمانهای مردم نهاد در بحران کرونا: درس آموخته های شبکه کمک»
    • پس از پیدایش بحران کرونا، تجربه های جدیدی از کمک رسانی جمعی در هنگام بحران در میان فعالین بخش خصوصی و نیز سازمانهای مردم نهاد شکل گرفته بود. پیشتر در تابستان 99، به مرور تجربه همیاری اجتماعی فعالین بخش خصوصی در قالب یک نشست پرداخته بودیم. رویداد جاری، نگاهی به تجربه شکل گیری و فعالیت شبکه کمک به عنوان تجربه همیاری جمعی سازمانهای مردم نهاد پرداخته بود. گزارش نشست در آینده در سایت مدرسه توسعه پایدار منتشر می شود.
  • 29 آبان-برگزاری همایش نیم روزه «کتابخانه‌های روستایی کودکان-کارکردها و درس آموخته ها»
    • این رویداد با حضور جمع متنوعی از فعالین کتابخانه های روستایی از سراسر ایران و بر بستر فضای مجازی برگزار شد. گزارش نشست به زودی منتشر می شود.
  • 16 آبان-انتشار فراخوان جشنواره داستان نویسی کودکان در منطقه سروآباد استان کردستان
    • «مدرسه توسعه پایدار» با همکاری «نهاد آبادانی و پیشرفت منطقه سروآباد استان کردستان»، اقدام به برگزاری جشنواره داستان نویسی کودکان در این منطقه نموده است. هدف اصلی این رویداد، تشویق کودکان و نوجوانان منطقه سروآباد به خیال پردازی و تفکر راجع به زندگی در منطقه خود و انعکاس آن در قالب آثار ادبیات کودک و نوجوان است. این رویداد، در قالب پروژه های توسعه محلی مدرسه توسعه پایدار در حال انجام است. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید
  • 21 مهر-فراخوان مشارکت در ارائه تجارب آموختنی در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد و اداره کتابخانه‌های روستایی دوستدار کودکان
    • «مدرسه توسعه پایدار» تصمیم به برگزاری نشستی ویژه با موضوع کتابخانه‌های روستایی دوستدار کودکان گرفته تا از رهگذر بحث‌ها و انتقال دانش و تجربه بین فعالین این حوزه، به ارتقای دانش و نگرش دست اندرکاران کتابخانه‌های روستایی و فعالین اجتماعی ساکن این مناطق یاری برساند.  ما به دنبال اشخاصی هستیم که بتوانند در این نشست به عنوان سخنران، با تکیه بر تجارب خود، ضمن الهام بخشی برای سایرین، به رشد دانش جمعی راجع به چرایی و چگونگی ایجاد و اداره کتابخانه های روستایی دوستدار کودکان و غلبه بر چالش‌های پیش روی فعالیت‌شان یاری برسانند. (اطلاعات بیشتر)
  • 4 مهر-برگزاری همایش دو روزه «کلاف سردرگم ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران»
    • سوم و چهار مهرماه، مدرسه توسعه پایدار در قالب یک همایش دو روزه مجازی با حضور بیش از 150 نفر مهمان و شرکت کننده تخصصی، به واکاوی یکی از مسائل مهم، تاریخی و حل نشده حوزه محیط زیست کشور پرداخت. گزارش کوتاهی از این نشست در خبرگزاری ایسنا (کلیک کنید)
  • 3 مرداد-فراخوان کمک به بهبود «ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران»
    • مدرسه توسعه پایدار قصد دارد تا برای کمک به مسئله شناسی یکی از چالشهای مزمن حوزه حکمرانی محیط زیست، رویدادی را در چند ماه آینده برگزار نماید. اگر علاقه مند به مشارکت در این پویش هستید، می توانید از طریق «این لینک» اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • 30 تیر-برگزاری نشست «درس آموخته‌های کمپین نفس»
    • پویش نفس به همت فعالین بخش خصوصی و با محوریت اتاق بازرگانی ایران در ابتدای شیوع بیماری کرونا در ایران به کمک نظام سلامت کشور آمد و در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتها نقش مهمی در اهدای کمکهای تجهیزاتی به بخش سلامت ایفا کرد. این نشست با حضور بانیان آن، به بررسی دستاوردها و درس اموخته های آن به عنوان یک نمونه خاص از همیاری جمعی بخش خصوصی در بحرانهای کشور پرداخت. گزارش کوتاهی از این نشست: کلیک کنید.
  • 3تیر- انتشار فراخوان همکاری در پویش «پاسداری از زبان فارسی»
    • مدرسه توسعه پایدار با دغدغه پاسداری مردمی از زبان فارسی به عنوان عنصر کلیدی هویت ملی ما، و در راستای اصول توسعه پایدار، قصد اجرای برنامه هایی را دارد. در این زمینه، فراخوانی جهت جلب مشارکت اشخاص و نهادهای علاقه مند(با هر تخصص و زمینه تحصیلی و کاری)، منتشر شده است. اطلاعات تکمیلی را از طریق این لینک می توانید مشاهده کنید.
  • 29 خرداد-راه اندازی صفحه ویژه «آموزش در مسیر محرومیت زدایی»
    • این صفحه که به بهانه برگزاری همایش «آموزش در مسیر محرومیت زدایی» ایجاد شده است، مستندات کامل این همایش(شامل ویدئوی سخنرانی، فایل ارائه، کلیپ های ارسالی و مقالات مرتبط) و نیز مطالب تکمیلی پیرامون مباحث ارائه شده توسط سخنرانان را در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار داده است. برای دسترسی به این صفحه، بر این لینک کلیک کنید.
  • 23 خرداد-برگزاری نشست «کسب و کار اجتماعی درون موسسات خیریه»
    • این نشست با حضور مسئولین کسب و کار در موسسات نیکوکاری «رعد الغدیر»، «روزبه زنجان» و «جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی-ع-» با حضور 100 نفر از علاقه مندان و از ساعت 16 تا 20 جمعه 23 خرداد بر بستر فضای مجازی برگزار شد. در این نشست، ابعاد مختلف ایجاد و اداره کسب و کارهای حمایتی درون موسسات خیریه مورد بحث قرار گرفت. (گزارش جلسه و فایل ویدئویی، به زودی از طریق وبسایت مدرسه توسعه پایدار، در دسترس قرار خواهد گرفت)
  • 19 اردیبهشت-برگزاری همایش سه روزه «آموزش در مسیر محرومیت زدایی»
    • 17، 18 و 19 اردیبهشت ماه، همایش بزرگ «آموزش در مسیر محرومیت زدایی» با حضور جمع متنوع 200 نفره ای از فعالین آموزشی از 50 شهر کشور و نیز فارس زبانانی از کشورهای افغانستان، آمریکا و تایوان، بر بستر فضای مجازی برگزار شد. در این رویداد 11 سخنران فعال در حوزه مناطق کم برخوردار به ایراد سخن و دیدگاه پرداختند. به زودی صفحه ویژه ای در وبسایت مدرسه توسعه پایدار برای انعکاس دستاوردهای این رویداد راه اندازی خواهد شد. تا آن زمان می توانید گزارشی که روزنامه شهروند از این برنامه تهیه کرده است را مطالعه کنید: کلیک کنید.
  • 2 اردیبهشت-ترجمه مقالات ویژه پیامدهای اجتماعی-اقتصادی کرونا
    • با توجه به همه گیری جهانی بیماری کرونا و پیامدهای جدی آن بر اقتصاد جهانی و زندگی جوامع، مدرسه توسعه پایدار در قالب مسئولیت اجتماعی خود سعی کرده به جهت آشنایی محققان، سیاستگذاران، فعالین اجتماعی و اقتصادی با پیامدهای جهانی این بیماری بر کار و زندگی در جوامع مختلف، مقالات و تحلیل های منتخبی را به تدریج ترجمه کرده و از طریق بخش منابع در وبسایت خود منتشر نماید. برای دسترسی به این صفحه، اینجا را کلیک کنید.
  • 29 فروردین-آغاز ثبت نام برای همایش «آموزش در مسیر محرومیت زدایی»
    • همایش بزرگ «آموزش در مسیر محرومیت زدایی» در نیمه اردیبهشت ماه و بر بستر فضای مجازی برگزار می شود. از همه شما دعوت می کنیم در این رویداد که با حضور طیف متنوعی از فعالین اجتماعی و معلمین تحول ساز از نقاط مختلف کشور برگزار می شود و به مسئله کودکان و نوجوانان مناطق کم برخوردار اختصاص دارد، شرکت کنید. ثبت نام و اطلاعات بیشتر: کلیک کنید
  • 28 فروردین-برگزاری وبینار «بازگویی تجربه یک سفر توسعه ای و آموزنده به کنیا»
    • محمد امین یوسفی، دانشجوی رشته نوآوری و کارآفرینی اجتماعی دانشگاه LSE، در یک وبینار از تجربه سفر 10 روزه خود به کنیا و مواجهه با مسئله فقر و فعالیت های توسعه ای سازمانهای بین المللی در آن کشور برای مخاطبان صحبت کرد. گزارشی از این جلسه: کلیک کنید. 
  • 5 فروردین-تصمیم به برگزاری «نشست‌های توسعه پایدار برای ایران» به شکل مجازی
    • با توجه به شرایط پیش آمده به واسطه بیماری کرونا، مدرسه توسعه پایدار تصمیم گرفته است تا اطلاع ثانوی، کلیه نشست ها و رویدادهای آموزشی-ترویجی خود را از جمله «نشست های توسعه پایدار برای ایران» به شکل مجازی و بر بستر وبینار برگزار نماید. اطلاعات تکمیلی درباره رویدادهای آتی را می توانید از طریق کانال تلگرام و وبسایت مدرسه توسعه پایدار دنبال کنید.
  • 23 اسفند-برگزاری وبینارهای رایگان ویژه دوران قرنطینه کرونا
    • مدرسه توسعه پایدار در راستای مسئولیت های اجتماعی خود و برای کمک به ایجاد فضای همدلی در ایام مبارزه با بیماری کرونا و تشویق #در_خانه_مانی، در ایام نوروز 99، 4 وبینار رایگان را تدارک دیده است که شرکت در آنها با گوشی یا کامپیوتر از هرجای ایران امکان پذیر است. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید.
  • 27بهمن-نشست «یادگیری از تجارب ناموفق و اشتباهات در مسیر توسعه محلی»
    • پس از برگزاری موفق اولین جلسه با موضوع «یادگیری از تجارب ناموفق و اشتباهات در مسیر توسعه محلی» در تیرماه سال جاری، یک نشست دیگر از نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» به این موضوع اختصاص پیدا کرد که با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد. گزارش کوتاهی از این جلسه را بخوانید: کلیک کنید.
  • 24 بهمن-فراخوان معرفی کسب و کارهای اجتماعی ایرانی
    • ما در مدرسه توسعه پایدار، در حال تالیف کتابی با موضوع «کسب و کارهای اجتماعی در ایران» هستیم. بخش مهمی از کار تحقیقاتی شناسایی کسب و کارهای اجتماعی ایرانی در این اثر به پایان رسیده و برای اینکه مطمئن شویم حداکثر گزینه های موجود را بررسی کرده ایم، تصمیم گرفتیم مشارکت شما را از این طریق جلب کنیم. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید
  • 18 بهمن-جشنواره داستان نویسی کودک در منطقه بلوچستان
    • مدرسه توسعه پایدار با همکاری شبکه روستاهای دوستدار کودک چابهار و دشتیاری، اولین جشنواره داستان نویسی کتابخانه های کودکان در منطقه چابهار و دشتیاری بلوچستان را برگزار می کند. (توضیحات بیشتر)
  • 1 بهمن-شروع طرح تدوین کتاب داستان های محلی در سیستان و بلوچستان
    • پیرو تجربه موفق و الهام بخشی که مدرسه توسعه پایدار در بخش گلباف استان کرمان در توسعه ابزارهای توان افزایی در حوزه فعالین فرهنگی و اجتماعی و کودکان داشت، طرح تدوین کتاب داستان های محلی در استان سیستان و بلوچستان با همراهی فعالین اجتماعی و شبکه های مردمی و نیز حمایت برخی دستگاه های دولتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شروع شده است. در این طرح قرار است 4 جلد کتاب داستان با نگاه توسعه ای در منطقه سیستان و بلوچستان تهیه شود. اخبار تکمیلی در این زمینه به موازات دستیابی به خروجی ها، ارائه خواهد شد.
  •  30دی-پایان مدرسه پاییزه توسعه پایدار
    • ششمین دوره از برنامه های آموزشی جامع فصلی مدرسه توسعه پایدار، در 30 دی 1398 به پایان رسید. این دوره به دلیل برخی تعطیلی ها، کمی دیرتر از زمان معمول به پایان رسید و در آن برای اولین بار، ساعات آموزشی دوره جامع به 28 ساعت رسید(گزارش جلسه به زودی). دوره بعدی آموزشی جامع مدرسه توسعه پایدار در بهار 1399 برگزار خواهد شد.
  • 26دی-پنل حکمرانی و محرومیت زدایی در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی
    • مدرسه توسعه پایدار، با پنل «قلعه های گنج: نقش حکمرانی در توسعه مناطق محروم» در سومین کنفرانس ملی حکمرانی و سیاستگذاری عمومی ایفای نقش داشت. در این نشست، با حضور مدیران ارشد بنیاد علوی، مسئله حکمرانی مطلوب برای مناطق محروم به بحث گذاشته شد و ضمن نقد رویکردهای سنتی بنیاد علوی در مناطق محروم، مدل جدید و در دست طراحی بنیاد به بحث و نظر عمومی گذاشته شد.
  • 23 آذر-برگزاری نشست «بسترسازی برای خرید مسئولانه: داستان کشمون»
    • یازدهمین جلسه از نشست های «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع خرید مسئولانه و با بررسی داستان شکل گیری و سیر تحول یک کسب و کار نوپای با رنگ و بوی اجتماعی به نام «کشمون» برگزار شد. کشمون، با دغدغه خرید مستقیم زعفران با کیفیت از کشاورزان و نیز بهبود شاخص های سلامت و محیط زیست در کشت زعفران ایجاد شده و در این جلسه با حضور بنیانگذار آن مورد بررسی قرار گرفت. (گزارشی از این جلسه)
  • 19 آذر-سمینار «جای محیط زیستی ها در زمین بازی توسعه پایدار»
    • این سمینار آموزشی با هدف تبیین رابطه بین فعالیت های محیط زیستی و تحقق توسعه پایدار و کاستی های موجود در میان کنش گران این عرصه در ایران با ارائه آقای هامون طهماسبی در دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری انجمن دوستداران محیط زیست دانشگاه شریف برگزار شد.
  • 11 آبان-انتشار فراخوان برگزاری «نشست های توسعه پایدار برای ایران» در شهرستان‌ها
    • مدرسه توسعه پایدار از این پس آمادگی دارد که نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» را علاوه بر تهران، فراخور موضوعات محلی، به شهرستان‌ها و حتی روستاها ببرد. این یک قدم مهم در راستای دغدغه‌های مدرسه در رابطه با تمرکز زدایی است. (اطلاعات بیشتر)
  • 11 مهر-بازدید از دستاوردهای پروژه احیای گندم بومی خراسان در منطقه گرمسار
    • یازدهم مهر ماه اعضای کانون همراهان مدرسه توسعه پایدار یک بازدید علمی از دستاوردهای تلاش های آقای احمد طاهری و تشکل توسعه پایدار دشت گرمسار داشتند. دغدغه فعالیت های ایشان، حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی ملی با تمرکز بر احیای ارقام بومی گندم های چندهزار ساله ایران و به ویژه رقم «خراسان» است که تاثیر خیلی زیادی بر امنیت غذایی، حفظ محیط زیست، و ارتقای سلامت دارد(گزارشی از این بازدید)
  • 8 مهر-نشست «کارآفرینی اجتماعی به سبک شرکت آرشیا»
    • دوشنبه 8 مهر، در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با حضور علیرضا نبی، بنیانگذار مجموعه صنعتی آرشیا، نشستی با موضوع بررسی انگیزه های کارآفرینان اجتماعی و انگیزه های آنها برای پرداختن به مسائل اجتماعی با تمرکز بر مورد کاوی آرشیا جهت پرداختن به مسئله افراد دارای سوء سابقه برگزار شد(گزارشی از این نشست).
  • 1 مهر-تولد کانون همراهان مدرسه توسعه پایدار
    • کانون همراهان مدرسه توسعه پایدار به عنوان بستری برای هم افزایی میان دانش آموختگان ادوار مختلف مدرسه توسعه پایدار و همچنین بستری برای یادگیری مادام العمر برای توسعه پایدار به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کزده است. حضور در این کانون، مختص کسانی است که یک بار در دوره های آموزشی مدرسه توسعه پایدار شرکت کرده باشند(اطلاعات بیشتر).
  • 26 شهریور-نشست «نگاهی انتقادی به پویش سه شنبه های بدون خودرو»
    • سه شنبه 26 شهریور و از ساعت 4:30 تا 8 شب، دانشگاه شریف میزبان نشستی بود که با هدف یادگیری فعالین اجتماعی از تجارب پویش های مردمی، به بازخوانی انتقادی پویش سه شنبه های بدون خودرو پرداخته بود. در این جلسه جمعی از فعالین و چهره های شناخته شده حوزه محیط زیست کشور نیز حضور داشتند.
  • 15 شهریور-آغاز همکاری با کارگروه ملی سازگاری با تحولات محیط زیست
    • مدرسه توسعه پایدار به نیابت از پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف با هدف کمک به ارائه راه کارهای موثر برای بهبود حکمرانی محیط زیست در کشور و اثربخشی بیشتر فعالیت های کارگروه ملی سازگاری با تحولات محیط زیست، همکاری خود را با سازمان حفاظت محیط زیست شروع کرده است.
  • 10 شهریور-آغاز ثبت نام مدرسه پاییزه توسعه پایدار 98
    • ثبت نام مدرسه پاییزه توسعه پایدار آغاز شده است. این دوره از 13 آبان تا 25 آذر برگزار می شود. در این دوره برای اولین بار تعداد ساعات آموزشی به 28 ساعت رسیده و یک نیم روز ویژه هم به موضوع توسعه محلی اختصاص پیدا کرده است. (اطلاعات بیشتر و ثبت نام)
  • مرداد98-شروع تالیف کتاب «کسب و کارهای اجتماعی در ایران»
    • مدرسه توسعه پایدار در راستای تولید محتوای مناسب و کاربردی فارسی برای علاقه مندان حوزه توسعه پایدار، تالیف کتاب کسب و کارهای اجتماعی در ایران را آغاز نموده است. این کتاب که ماحصل یک پژوهش میدانی خواهد بود، با بررسی نمونه های منتخب ایرانی از کسب و کارهای اجتماعی به معرفی و تبیین این مفهوم و ابعاد مختلف آن برای فعالیت اجتماعی خواهد پرداخت. پیش بینی می شود که انتشار این کتاب در سال 1399 صورت بپذیرد.
  • 18 تیر-نشست «یادگیری از تجارب ناموفق و اشتباهات در مسیر توسعه محلی»
    • سه شنبه 18 تیر، و در چارچوب سلسله نشست های توسعه پایدار برای ایران، جلسه ای متفاوت با هدف بازخوانی تجارب ناموفق و اشتباهات در فعالیت های توسعه محلی با استقبال خوب فعالین این حوزه برگزار شد.
  • تیر 98-پایان مدرسه بهاره توسعه پایدار 98
    • مدرسه بهاره توسعه پایدار که با حضور 22 نفر از علاقه مندان از 20 خرداد شروع شده بود، 17 تیر ماه به کار خود پایان داد. گزارش مختصر این دوره به زودی در وبسایت مدرسه قرار می گیرد.
  • 20 خرداد-راه اندازی صفحه ویژه محرومیت زدایی در وبسایت مدرسه توسعه پایدار
    • با توجه به مباحث مطرح شده و نیازهای شناسایی شده برای کمک به توسعه و آبادانی مناطق محروم کشور عزیزمان، صفحه ویژه ای در وبسایت مدرسه توسعه پایدار به بهانه همایش «بشاگرد و محرومیت» ایجاد شده که در آن علاوه بر مطالب مفید و مرتبط برای علاقه مندان حوزه محرومیت زدایی، قرار داده شده است. مطالب این صفحه به مرور به روز رسانی و تکمیل‌تر می‌شود(کلیک کنید: صفحه ویژه بشاگرد و محرومیت زدایی)
  • 17 اردیبهشت-جلسه معرفی رشته نوآوری اجتماعی
    • در نشستی که با همکاری مدرسه نوآوری اجتماعی روشنا و حمایت موسسه حامی علوم انسانی برگزار شد، رشته نوآوری اجتماعی و فرصت‌های کاری و تحصیلی پیش‌روی آن، از سمت سخنرانان برنامه معرفی شد. در این جلسه، آقای دکتر شوان صدرقاضی(پژوهشگر ارشد سازمان ملل) نیز به صورت اسکایپی از ژاپن به ایراد سخنرانی پرداختند(کلیک کنید: فایل صوتی صحبت‌های آقای صدرقاضی در کانال تلگرام مدرسه توسعه پایدار).
  • 15 اردیبهشت-برگزاری نشست «بیم ها و امیدهای آب زیرزمینی»
    • هفتمین جلسه از «نشست‌های توسعه پایدار برای ایران»، با اکران مستند تالان و بحث و گفتگو راجع به بیم‌ها و امیدهای آب زیرزمینی در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد (کلیک کنید: گزارش کوتاهی از نشست).
  • 14 اردیبهشت-کارگاه آموزشی «انتشار نوآوری در کشاورزی خرد با استفاده از مدل ADOPT»
    • آقای دکتر جئوف، از موسسه تحقیقاتی Global Food and Resources استرالیا، خود تجربه زیسته ای به عنوان یک کشاورز داشته اند و تحقیقات اجتماعی خود را با کشاورزان و از نزدیک به انجام می رسانند و سعی دارند که با فهم ملموس فرهنگ حاکم بر کشاورزی، و بهره گیری همزمان از تئوری ها، به بهبود کشاورزی کمک کنند. عمده تحقیقات آقای جئوف، بر درک عواملی است که بر تصمیم گیری کشاورزان خرده پا اثر می گذارند. ایشان در این زمینه ابزاری به نام ADOPT را توسعه داده اند که در این کارگاه که در حاشیه سفرشان به ایران برای مشورت به ستاد احیای دریاچه ارومیه برگزار شده بود، درباره آن صحبت کردند.
  • 4 اردیبهشت-برگزاری همایش «بشاگرد و محرومیت: رهایی یا تثبیت؟»
  • آغاز ثبت نام مدرسه بهاره توسعه پایدار سال 1398
    • اولین دوره آموزشی فصلی جامع مدرسه توسعه پایدار در سال 1398 با عنوان مدرسه بهاره «توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها» از 20 خرداد تا 17 تیر 1398 برگزار می شود. به جهت عدم تلاقی با ماه مبارک رمضان، مدرسه بهاره 98 با جابه جایی تاریخ نسبت به زمان معمول، آغاز می شود. اطلاعات بیشتر و ثبت نام: کلیک کنید.
  • 15 اسفند-برگزاری نشست «مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در صنعت حمل و نقل»
    • پنجمین جلسه از نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع نگاهی ویژه به موضوعات اساسی، چالش‌ها و تجربیات مسئولیت اجتماعی در صنعت حمل و نقل باری(ریلی و جاده ای) در محل دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. (گزارش جلسه به زودی)
  • 4 اسفند-برگزاری سمینار آموزشی «مسئولیت اجتماعی فضای کسب و کار در تحقق توسعه پایدار» 
    • سمینار آموزشی مسئولیت اجتماعی فضای کسب و کار در تحقق توسعه پایدار با مشارکت مدرسه توسعه پایدار و برای طیف وسیعی از مخاطبان بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
  • 1 اسفند-برگزاری نشست «بررسی تجربه شکل‌گیری رفتگران طبیعت ایران»
    • چهارمین جلسه از نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع بررسی تجربه شکل گیری رفتگران طبیعت ایران، در فضایی صمیمی و با گفتگوهایی الهام‌بخش برگزار شد. (گزارش جلسه به زودی)-(فایل صوتی در کانال تلگرام مدرسه توسعه پایدار)
  • فراخوان مشارکت در همایش «بازخوانی تجارب چند دهه محرومیت زدایی در بشاگرد»
    • مدرسه توسعه پایدار، قصد دارد به زودی همایش مهمی با حضور تنی چند از صاحب نظران، کنشگران و سازمانهای توسعه ای که سابقه فعالیت های محرومیت زدایی در منطقه «بشاگرد» را داشته اند، برگزار کند. هدف از این نشست، فراهم آوردن فضای یادگیری انتقادی برای کنشگران و دغدغه مندان محرومیت زدایی در کشور عزیزمان است تا از رهگذر آن، به یاری خدا بتوانیم با بینشی واقع بینانه تر، قدم های مثبت‌تر و موثرتری برای آبادانی و پیشرفت مناطق محروم در کشورمان برداریم. اگر سابقه فعالیت در بشاگرد دارید(فردی یا سازمانی) و یا علاقه مند هستید در این نشست، دیدگاه های خود را راجع به فعالیت های محرومیت زدایی در این منطقه به اشتراک بگذارید، با روابط عمومی مدرسه توسعه پایدار تماس بگیرید(اطلاعات بیشتر)
  • فراخوان بازگویی تجارب ناموفق در اقدامات مرتبط با توسعه محلی 
    • این یک فراخوان برای دعوت به یک یادگیری جمعی است. یک یادگیری از شکست ها! مدرسه توسعه پایدار شریف، در قالب یک پژوهش داوطلبانه و ابتکاری، قصد دارد به جمع آوری داستان هایی از بخش های ناموفق کوچک و بزرگ از تجربه های حوزه توسعه محلی و منطقه ای با نگاه توسعه پایدار بپردازد(اطلاعات بیشتر)
  • 9دی-برگزاری نشست «11 سال تجربه مدیریت توسعه انسانی پایدار در شرکت کیسون»
    • سومین جلسه از نشست های «توسعه پایدار برای ایران» با موضوع بررسی تجربه شرکت کیسون در حوزه مسئولیت اجتماعی و توجه به توسعه پایدار برگزار شد. (گزارش جلسه در اینجا)
  • برگزاری کارگاه آموزشی دریچه ای به توسعه پایدار برای دانشجویان علوم اجتماعی
    • این کارگاه آموزشی، به طور اختصاصی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته علوم اجتماعی و با ارائه مباحث منتخب برگزار شد(گزارش برگزاری کارگاه). 
  • بازدید از شرکت مپنا بویلر و اقدامات این مجموعه در حوزه مسئولیت اجتماعی-2 دی
    • شرکت کنندگان مدرسه پاییزه توسعه پایدار، بازدیدی از شرکت مپنا بویلر داشتند و ضمن آشنایی با این مجموعه مهم تولیدی کشور، از اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز مطلع شدند. شرکت «مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا»، یکی از  زیرمجموعه های گروه «مپنا» و از مهمترین شرکت های تولیدی کشور است که به طور ویژه در زمینه تجهیزات نیروگاهی فعالیت می کند و البته در سالیان اخیر به حوزه «آب» نیز ورود پیدا کرده است.
  • پایان مدرسه پاییزه توسعه پایدار-آذر 1397
  • برگزاری جلسه دوم از «نشست های توسعه پایدار برای ایران»
    • نشست «بانک های اجتماعی و آینده پیش رو در ایران»، 29 مهرماه در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. گزارشی از نشست (کلیک کنید)
  • برگزاری جلسه اول از «نشست های توسعه پایدار برای ایران» با استقبال خوب مخاطبان
    • نشست «داستان یک کسب و کار عاشقانه-کارآفرینی اجتماعی به سبک گلاب زهرا»، 10 مهرماه در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. گزارشی از نشست (کلیک کنید)
  • انتشار کتاب «بانک های اجتماعی و آینده تامین مالی پایدار»
    • این کتاب که نوشته آقایان اولاف وبر و اسون ریمر است، یکی از کتابهای مرجع بین المللی در حوزه بانکداری اجتماعی است و اولین کتاب ترجمه شده در زمینه بانک های اجتماعی در کشورمان است(اطلاعات بیشتر)
  • شروع پیش ثبت نام مدرسه پاییزه توسعه پایدار
    • به دلیل تقاضا و رزرو قبلی برخی سازمانها و محدودیت ظرفیت مدرسه پاییزه توسعه پایدار، پیش ثبت نام آن شروع شده است (اطلاعات بیشتر).
  • فراخوان «تجارب شکست خورده توسعه محلی»
    • اگر تجارب شکست خورده و ناموفقی از مداخلات کوچک و یا بزرگ توسعه محلی در ایران سراغ دارید، با ما در میان بگذارید. این یک فراخوان برای گردآوری تجارب شکست خورده در قالب یک پژوهش داوطلبانه است (اطلاعات بیشتر)
  • آغاز سلسله نشست های «توسعه پایدار برای ایران» از مهرماه 1397
    • نشست های توسعه پایدار برای ایران، یکی از برنامه های ترویجی مدرسه توسعه پایدار است که با هدف افزایش آگاهی مخاطبان خود نسبت به مسائل مختلف توسعه پایدار ایران، از مهرماه 1397 آغاز خواهد شد. (اطلاعات بیشتر)
  • برگزاری اولین دوره آموزشی مدرسه توسعه پایدار در شهرستان ها-سنندج-مرداد 1397
    • در مرداد ماه امسال، مدرسه توسعه پایدار برای اولین بار در خارج از تهران دوره های آموزشی خود را برگزار کرد. این دوره آموزشی با حمایت بنیاد نخبگان استان کردستان برگزار شد.
  • پایان مدرسه تابستانی توسعه پایدار-مرداد 1397
  • برگزاری کارگاه آموزشی «سرنخ هایی به توسعه پایدار»-مرداد1397
    • این کارگاه که شکل فشرده تری از برنامه های جامع فصلی مدرسه بود، بنا به تقاضاهای دریافتی از عزیزان شهرستانی و با هدف حضور علاقه‌مندانی که فرصت و امکان حضور در برنامه های جامع فصلی مدرسه را ندارند، طراحی و اجرا شد(گزارش کارگاه).