انتشار یک مرجع آموزشی ارزشمند
برای حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها
-برای سفارش این کتاب با شماره 09129458095 در واتساپ تماس بگیرید-
محتوای خوب و مناسب آموزشی فارسی در حوزۀ مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR)، یکی از نیازهای مهم فضای کسبوکار کشورمان است. متاسفانه در این حوزه، کتابهای زیادی به فارسی ترجمه نشدهاند و بسیاری از آنهایی هم که ترجمه شدهاند، بدون دقت در انتخاب منبع مناسب یا بدون ترجمۀ خوب و روان به بازار عرضه شدهاند. ما و همکارانمان در مدرسۀ توسعۀ پایدار، با شناسایی این نیاز سعی کردیم با انتخاب و ترجمۀ قابل قبول یک کتاب معتبر بینالمللی، بخشی از نیاز مخاطبان فارسیزبان را پوشش بدهیم.
کتاب «مسئولیت اجتماعی شرکتها: از نظریه تا عمل» که در 327 صفحه قطع رقعی توسط انتشارات رسا به چاپ رسیده است، خلاصۀ تکاملیافتهای از یکی از معتبرترین مراجع بینالمللی حوزۀ مسئولیت اجتماعی شرکتهاست. در انتخاب این کتاب از میان انبوهی از گزینههای ممکن، ابتدا به دنبال یافتن نویسندگان برجسته و صاحبنظر در حوزۀ CSR گشتیم؛ چرا که بسیاری از نویسندگانِ انگلیسیزبانِ کتابهای حوزۀ CSR نیز با نگاههای ابزاری، انگیزههای تجاری و یا بدون داشتن بینش کافی، کتابهایی نوشتهاند که ارزش عملیاتی زیادی برای ترجمه ندارد و نمیتوانند برای تحقق اهداف راستین حوزۀ مسئولیت اجتماعی و کمک به اثرگذاری مثبت اجتماعی در کشور عزیزمان، راهگشا باشند. لذا پس از بررسیهای کافی، کتابی از آقایان آندرو کِرِین، دیرک مَتِن و خانم لاورا اِسپِنس انتخاب شد که یکی از مراجع مهم و اصلی آموزش CSR در دنیا نیز هست.
یکی از ویژگیهای این کتاب، جامعیت آن نسبت به ابعاد مختلف موضوع CSR است. علاوه بر این، بر خلاف بسیاری از کتابهای این حوزه، منحصر در مثالهای شرکتهای آمریکایی نیست. مثالهایی از کشورها و فرهنگهای مختلف در بستری جهانی کمک کرده که این کتاب، هم برای بافت کشورهای در حال توسعه قابل استفاده باشد و هم برای مخاطبینش تطبیقپذیری و پیچیدگیهای فرهنگی و ملیِ CSR را به خوبی نمایان کند تا آشکار شود که CSR فرمولی جهانی و یکدست برای همه کشورها ندارد و در پیادهسازی سازمانی یا سیاستگذاری آن، بایستی حتما به اقتضائات بومی توجه کافی شود.
تیم ترجمۀ این کتاب که از دانش آموختگان دانشکدۀ مدیریتواقتصاد و همکاران پژوهشکدۀ سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف هستند و دارای تجربۀ قابل توجه مشاوره، تحقیق و تدریس در حوزۀ CSR در ایران نیز هستند، سعیشان بر این بوده که تا حد امکان کتاب را به زبانی ساده، روان و قابل فهم برای مخاطب فارسزبان در بیاورند. بدین منظور، این کتاب چندبار ترجمه شده و برای آن، بارها بازخوانی، بازنویسی و یکدستسازی صورت گرفته است و در انجام این کار، به جای پایبندی به ترجمۀ کلمهبهکلمه، سعی کردهایم بر انتقال درست مفاهیم متمرکز باشیم.
علاوه بر این، ما برای غنا بخشی بیشتر به مطالب کتاب و کاربردیتر کردن آن برای خوانندگان ایرانی، در یک ابتکار تصمیم گرفتیم تا در انتهای برخی فصول، به معرفی برخی نمونهها و تجارب منتخب و آموزنده و مرتبط بنگاههای ایرانی در حوزههای مختلف مسئولیت اجتماعی نظیر محیط زیست، کارکنان، جامعه، بازار، گزارشدهی، مشارکت و استراتژی نیز بپردازیم. تصورمان بر این است که ماحصل کار و افزودهشدن موردکاویهای شرکتهای ایرانی، ابتکاری است که میتواند به فهم بهتر مطالب برای خوانندۀ ایرانی کمک زیادی کند و به غنای مطالب کتاب بیافزاید. لذا در این کتاب، علاوه بر دهها تجربه بینالمللی آموزنده از پروژهها و اقدامات مختف مرتبط با CSR در کشورهای مختلف در پنج قاره، مثالهایی هم از برخی تجارب ایرانی در شرکتهای دیجیکالا، گلگهر، ماهتاب، میدکو، فجر انرژی خلیج فارس، کیسون، و نیز کمپین نفس بحث و بررسی شده است.
همچنین، در موارد زیادی با افزودن پاورقیهایی، سعی کردهایم برخی مفاهیم، اسامی، و اصطلاحات بهکاربرده شده توسط نویسندگان کتابِ اصلی را به زبانی ساده برای مخاطب فارسزبان توضیح بدهیم و علاوه بر این، در مواردی با به روزرسانی آمارهای مهم به آخرین آمارهای سال 2021 اطمینان پیدا کنیم که کاملترین اطلاعات به مخاطبین عرضه میشود.
در پایان، امید داریم که این کتاب که زحمت زیادی برای انتخاب و ترجمه و تالیف آن کشیده شده است، بتواند با استقبال خوب مخاطبان روبرو شود و بخش مهمی از نیازهای آنها را پاسخ دهد. همچنین خوب است اشاره کنیم که نامهنگاری ما با نویسندگان کتاب اصلی موید این نکته بود که در سالهای بعدی، ویرایش جدیدی برای این کتاب به زبان انگلیسی منتشر نخواهد شد؛ لذا ممکن است که به یاری خدا و در آینده، با غنیتر کردن بخش تالیفی کتاب، ضمن به روز رسانی بیشتر مطالب آن، خودمان بتوانیم ویرایشهای تکاملیافتهتری را به زبان فارسی منتشر کنیم. از نگاه ما، این کتاب میتواند یک مرجع خیلی خوب و کامل برای درسهای حوزۀ اجتماعی مدیریت در دانشگاهها و یا راهنمای آموزشی مفیدی برای کارشناسان، مدیران، سیاستگذاران و مشاوران حوزۀ CSR در ایران باشد.
دغدغۀ ما در مدرسۀ توسعۀ پایدار این است که با ارائۀ آموزشها، منابع ترویجی-آموزشی و خدمات مشاورهایِ تراز بالا، در حد توان خود کمک کنیم که موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها و توسعۀ پایدار در کشور عزیزمان، روز به روز بیشتر در مسیر صحیح خود قرار بگیرد.
این کتاب در رویداد «سیاستگذاری مناسب برای مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران» که پنجشنبه 28 بهمن 1400 به شکل مجازی از ساعت 17 تا 20 برگزار شد، رونمایی شده است. قیمت این کتاب که با کاغذ مرغوب در 327 صفحه منتشر شده است، در چاپ اول، برای تسهیل خریداری علاقهمندان، کمتر از عرف فعلی بازار نشر و 85 هزار تومان تعیین شده است.
—برای تهیه این کتاب با شماره 09129458095 تماس تلفنی بگیرید یا به همین شماره در واتساپ پیام بدهید (کلیک کنید)—
- Smith, N. C. (2003). Corporate social responsibility: whether or how?. California management review, 45(4), 52-76.
- Karnani, A. (2010). The case against corporate social responsibility. Wall Street Journal, 23(14), 1-5.
- Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of business ethics, 53(1), 51-71.
- Schwartz, M. S., & Carroll, A. B. (2003). Corporate social responsibility: A three-domain approach. Business ethics quarterly, 13(4), 503-530.
- Freeman, R. E. (1984). Stakeholder management: framework and philosophy. Pitman, Mansfield, MA.
- Mitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of management review, 22(4), 853-886.
- Prahalad, C. K., & Hammond, A. (2002). Serving the world’s poor, profitably. Harvard business review, 80(9), 48-59.
- Crane, A. (2005). Meeting the ethical gaze: Challenges for orienting to the ethical market. In The ethical consumer (pp. 219-232). Sage Publications.
- Utting, P. (2007). CSR and Equality. Third World Quarterly, 28(4), 697-712.
- Bhattacharya, C. B., Sen, S., & Korschun, D. (2008). Using corporate social responsibility to win the war for talent. MIT Sloan management review, 49(2).
- Valente, M., & Crane, A. (2010). Public responsibility and private enterprise in developing countries. California Management Review, 52(3), 52-78.
- Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy. Harvard business review, 80(12), 57-68.
- Hart, S. L. (1997). Beyond greening: strategies for a sustainable world. Harvard business review, 75(1), 66-77.
- Pinkse, J., & Kolk, A. (2009). International business and global climate change. Routledge.
- Zadek, S., Evans, R., & Pruzan, P. (2013). How To Do It. In Building corporate accountability: Emerging practice in social and ethical accounting and auditing. Routledge.
- Unerman, J. (2010). Stakeholder engagement and dialogue. In Sustainability accounting and accountability (pp. 105-122). Routledge.
- Husted, B. W., & Allen, D. B. (2010). How do we build corporate social strategy?. In Corporate social strategy: Stakeholder engagement and competitive advantage (pp. 64-85). Cambridge University Press.
- Galbreath, J. (2006). Corporate social responsibility strategy: strategic options, global considerations. Corporate Governance: The international journal of business in society. 6(2), 175-187
- Peloza, J., & Falkenberg, L. (2009). The role of collaboration in achieving corporate social responsibility objectives. California Management Review, 51(3), 95-113.
- Gond, J. P., Kang, N., & Moon, J. (2011). The government of self-regulation: On the comparative dynamics of corporate social responsibility. Economy and society, 40(4), 640-671.