نشست 33

پویش‌های اجتماعی تأثیرگذار و تحول‌آفرین محلی: بررسی تجارب منتخب و درس‌آموخته‌ها

تاریخ رویداد: 31 خرداد 1403
ساعت برگزاری: 16 تا 20
نحوه برگزاری: مجازی
سخنرانان:

حسین ایمانی جاجرمی، زینب شهبازی، محدثه فارسی، مظفر خسپی، کوروش بختیاری، هامون طهماسبی

درباره رویداد

توسعه پایدار بدون نقش‌آفرینی و مشارکت فعال اعضای جامعه در بهبود سرنوشت خود محقق نخواهد شد. در بسیاری از شهرهای کوچک، نواحی روستایی و عشایری و نیز محله‌های شهرهای بزرگ، در سالیان گذشته، پویش‌ها و فعالیت‌های جمعی مشترکی با اهداف اجتماعی برای حل یک مساله مشترک یا ایجاد یک تحول مثبت در جامعه محلی شکل گرفته است. این سبک فعالیت‌ها می‌تواند هم به انسجام اجتماعی در جوامع محلی کمک کند و هم امید و انگیزه را برای بهبود شرایط کار و زندگی در یک منطقه به ارمغان بیاورد.
مدرسه توسعه پایدار در این رویداد قصد دارد که با معرفی برخی پویش‌های مردمی «الهام‌بخش» و دارای درس‌آموخته از گوشه و کنار کشور، به رشد انگیزه، دانش و بینش مخاطبان خود و به ویژه فعالین اجتماعی جهت طراحی و اجرای موثر چنین فعالیت‌هایی در نقاط مختلف کشور یاری برساند. این پویش‌ها می‌توانند برای کمک به یک مساله محیط زیستی شکل گرفته باشند و یا به یک معضل اجتماعی و فرهنگی بپردازند؛ اما وجه مهم‌شان مردمی بودن و مشارکت گسترده ساکنین و نهادهای جوامع محلی برای موفقیت آن است. در واقع تحقق این پویش‌ها بدون مشارکت مردمی محقق نخواهد شد. چنین پویش‌هایی با هدف تغییر نگرش و رفتار ساکنین جوامع محلی در جهت ساختن یک محیط بهتر برای زندگی از نظر شاخصه‌های توسعه پایدار رخ می‌دهد. البته مادامی که ماهیت پویش تغییر پیدا نکند، ایرادی ندارد که برای تامین منابع مالی پویش از کمک‌های دولتی یا بخش خصوصی استفاده شود. آنچه که قابل توجه است مردمی بودن این پویش‌هاست، یعنی بخش مهمی از طراحی و اجرای آن توسط اهالی محلی و در راستای حل مساله اجتماعی منطقه خود صورت گرفته باشد.
توجه به محلی بودن فعالیت‌ها و پویش‌ها از آن جهت اهمیت دارد که در درجه اول باعث افزایش تعلق خاطر و انس افراد محلی به محل زندگی خود و بهبود جریان زندگی و روابط اجتماعی در آن خواهد شد. حل مسائل اجتماعی توسط افراد آن جامعۀ محلی منجر به تمرکززدایی در تصمیم‌گیری‌های توسعه شده و افراد یک روستا، محله یا شهرهای کوچک می‌آموزند چطور در برابر مسائل و مشکلات ظاهر شده و اقدام به حل آن کنند، چرا که به عنوان عضوی از جامعه درک بهتری از آن مسئله خواهند داشت و نهایتا می‌توانند با همفکری و مشورت راه‌ حل‌های متناسبی هم ارائه دهند. همین عامل باعث افزایش توانمندی جامعه محلی در برابر چالش‌ها و مسائل خواهد شد و خوب می‌دانیم که هیچ مسیر پایداری برای تغییر و پیشرفت در یک منطقه وجود ندارد جز اینکه مردمان ساکن آن منطقه پای کار حل مسائل خود بیایند و صرفا چشم‌انتظار کمک‌های بیرونی نباشند.
اما از سوی دیگر، راه‌اندازی چنین پویش‌هایی اگرچه جذاب به نظر می‌رسد، اما دشواری‌ها و ملاحظات خاص خود را هم برای نیل به موفقیت به همراه دارد. در نظر نگرفتن این ملاحظات، سبب شده که ما در سالیان گذشته نمونه‌های متعدد ناموفقی از تلاش برای ایجاد یک جریان مثبت اجتماعی در گوشه و کنار کشور داشته باشیم که تنها روی کاغذ، در شبکه‌های اجتماعی یا در اخبار از آنها شنیدیم ولی در میدان عمل نتوانستند بسیج مردمی قابل توجهی ایجاد کنند و در تحقق اهداف خود شکست خورده‌اند. از سوی دیگر، مواردی هم از تجارب نسبتا موفق وجود دارد که می‌توانند الهام‌بخش دغدغه‌مندان اجتماعی در گوشه و کنار کشور عزیزمان باشند. از این رو، سوال اصلی رویداد فوق این است که برای طراحی، اجرا و اداره موفقیت آمیز پویش‌های اجتماعی در جوامع محلی چه نکات و ملاحظاتی را بایستی در نظر گرفت.
باور ما در مدرسه توسعه پایدار این است که «پویش‌های مردمی» ظرفیت زیادی برای تحول در مناطق خود دارند و بایستی آنها را در مسیر طراحی برنامه‌های پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار جوامع محلی به خوبی به کار گرفت. این پویش‌ها نقش مهمی در تقویت گفتمان‌هایی چون «مردمی‌سازی»، «خوداتکایی‌»، «توانمندسازی» در ابتکارات توسعه محلی دارند و البته نباید فراموش کرد که اجرایشان به سادگی نیست و راه‌ورسم خود را برای دستیابی به موفقیت نیاز دارند.
در این نشست، علاوه بر ارائۀ تجاربی دسته‌اول و ارزنده از برخی پویش‌های مردمی منتخب از گوشه و کنار کشور، سعی می‌کنیم با حضور اساتید و صاحب‌نظران، درس‌آموخته‌های آنها را نیز بررسی کنیم.

مخاطبان این رویداد: عموم دغدغه‌مندان و علاقه‌‌مندان پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار کشور عزیزمان، از بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی، و مردمی؛ به ویژه فعالین حوزه توسعه محلی و فعالین اجتماعی ساکن در جوامع محلی.

گزارش مختصر رویداد

رویداد سی‌وسوم از سلسله نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران»، با عنوان «پویش­های اجتماعی تاثیرگذار وتحول آفرین محلی(بررسی تجارب و درس­‌آموخته‌­ها)»، در 31 خرداد 1403 و از ساعت 16 تا 20 به صورت مجازی برگزار شد. هدف از این نشست، معرفی برخی پویش‌­های اجتماعی محلی و بررسی درس‌­آموخته­‌ها و تجارب آنها بود. این نشست در دو بخش برگزار شد، در بخش اول معرفی تجارب صورت گرفت و در بخش دوم بحث و گفت‌وگویی پیرامون پویش­ های اجتماعی محلی به همراه متخصصین و فعالین این حوزه پرداخته شد و چرایی و چگونگی را­ه ­اندازی پویش­ های اجتماعی محلی مورد بحث قرار گرفت.

خانم زینب شهبازی به عنوان پژوهشگر توسعه محلی در ابتدا به معرفی برنامه‌­های مدرسه توسعه پایدار پرداختند. ایشان در ادامه به برخی ویژگی­‌های پویش­ های اجتماعی محلی از نگاه مدرسه توسعه پایدار اشاره کردند. از نگاه ایشان، پویش ­های اجتماعی محلی از یک مسئله اجتماعی شروع می‌­شوند و عموما هدف آنها تغییر نگرش و رفتار ساکنان آن جامعه است و این امر بدون مشارکت افراد جامعه محلی اتفاق نخواهد افتاد. خانم شهبازی در ادامه به معرفی یکی از پویش ­های اجتماعی محلی با عنوان «پویش زیباسازی شهر» در شهرستان بیله­ سوار استان اردبیل پرداختند.

در ادامه، «پویش کهنوج بدون پلاستیک» اولین تجربۀ محلی بود که توسط بانیان آن در رویداد معرفی شد. این پویش در شهرستان کهنوج جنوب استان کرمان راه اندازی شده‌است. مدیران نیروگاه شوباد در کنار فعالیت اقتصادی در به لزوم توجه به ابعاد اجتماعی فعالیت­ ها در منطقه تاکید داشتند و بر این باور بودند که باید مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه میزبان به خوبی انجام شود و در این زمینه برنامه‌های متعددی را در حوزۀ مسئولیت اجتماعی تعریف کردند که این پویش یکی از آنها بود. بازدید از پارک انرژی، بازیافت زباله‌­ها، پاکسازی هرمی مدارس، قرار دادن سطل زباله در محل رفت­‌وآمد در خیابان اصلی شهر، نصب تابلو به زبان محلی در سطح شهر، برگزاری جشنواره مشق سبز، فعالیت افتخاری رفتگران محله‌­محور جهت پاکسازی محله، ترغیب امام جماعت مساجد به آگاه‌­سازی مردم، نصب پلاکاردها جهت آگاه­‌سازی مردم و... از مهم­‌ترین اقدامات در پویش کهنوج بدون پلاستیک بوده ‌است. خانم محدثه فارسی، مهم­ترین چالش خود را تغییر دوره­ای مدیران دستگاه‌های محلی به خصوص مدیران آموزش و پرورش دانسته و بیان داشتند که این تغییرات روند کار پویش را با مشکلاتی مواجه می­‌کرد و گاه باعث کندی فعالیت‌ها می‌شد.

«پویش تفنگ سبز» تجربۀ بعدی بود که توسط انجمن سبز چیا در کردستان پایه‌ریزی و اجرا شده ‌است. فلسفه پایه­‌گذاری انجمن، اهتمام به مسائل زیست محیطی منطقه به خاطر وجود بحران­‌های محیط زیستی مثل شکار حیوانات، آتش سوزی و … بوده ‌است. آقای مظفر خسبی به نقش مهم آموزش و تربیت در راه ­اندازی یک پویش اشاره داشته و بیان داشتند اعضای انجمن و پویش به آموزش یک­ طرفه قائل نیستند، بلکه باید جریان آموزش حتی برای اعضای انجمن و پویش نیز مستمر باشد. پرداختن به موضوع از جنبه­‌های مختلف و تشکیل کارگروه­‌های مختلف در بحث آموزش (آموزش کودکان، زنان و ...) از مهم­ترین اقدامات قبل از راه‌­اندازی پویش بوده‌است. ایشان در ادامه به لزوم جذب مشارکت مردم در حل مسائل زیست­ محیطی منطقه خود اشاره داشتند. آقای خسبی در ادامه به برخی چالش­‌های انجمن و پویش در مسیر فعالیت خود اشاره نمودند. از نگاه ایشان، مسائل مالی و تامین هزینه­‌های مربوط به پویش، صدور مجوز برای استفاده از اسلحه‌­های شکاری و تفنگ، عدم مسئولیت ­پذیری برخی نهادهای دولتی در انجام وظایف محوله خود، بحث آتش‌­سوزی مناطق، نبود آگاهی زیست محیطی کافی نزد مردم از جمله موانع و چالش‌هایی بوده که پویش در مسیر حرکت خود با آن مواجه بوده ‌است و سرعت پویش را با کندی مواجه می‌کرد. به همین دلیل پویش تفنگ سبز بیشتر از یک سال طول کشید تا به ثمر بنشیند. از نگاه آقای خسبی مسئله دیگر در منطقه زاگرس و در پیشینه این منطقه، عجین‌شدن شکار با زندگی مردم منطقه است و شکار یک نوع سبک زندگی است. به همین دلیل اقناع یک شکارچی فقط بحث در تامین زندگی نیست. در واقع در منطقه کردستان، شکار یک ارزش بوده و البته حالا و خوشبختانه به وضوح قابل مشاهده است که با تلاش ­ها و آموزش­ های فراوان، شکار یک ضد ارزش شده‌ است.

تجربۀ بعدی توسط آقای هامون طهماسبی و دربارۀ «پویش گلباف من» ارائه شد. گلباف یک شهر کوچک در شرق کرمان است و به کویر لوت چسبیده است. آقای طهماسبی به تجربۀ ورودشان به این منطقه در سال 1395 به ‌درخواست مقامات محلی و مشکل محرومیت ناشی از دلایلی چون رکود اقتصادی، بیکاری و کم ­رمقی اعضای جامعه محلی اشاره کردند. دلایلی که به نظر می‌رسید طی چند دهه، گلباف را به طور پیوسته با مسئله مهاجرت و کاهش جمعیت مواجه کرده بود. طراحی این پویش از بیرون از جامعه محلی بوده ‌است. از نگاه آقای طهماسبی به عنوان راهبر این پویش، افراد بیرون از جامعه محلی، اگر مشارکت و همراهی مردم منطقه را نداشته باشند، نمی‌­توانند به پیشرفت و توسعه منطقه کمک پایداری کنند؛ به همین دلیل ارتباط با مردم و جلب اعتماد آنان در ابتدای پروژۀ کلان توسعۀ منطقه‌ای-که این پویش بخشی از آن بود- از اهداف پویش بوده‌است. «پویش گلباف من» با هدف توسعه سرمایه‌های انسانی منطقه و تقویت هویت و انسجام محلی برای کمک مردمی به توسعه پایدار گلباف شکل گرفت. افزایش تعلق خاطر به گلباف، ایجاد بستر برای شناسایی استعدادها، نخبگان و فعالین اجتماعی و بسیج فعالین محلی و تلاش در جهت کمک به مسائل منطقه از جمله دیگر اهداف این پویش بوده ‌است.

«پویش اعتراض به مازوت­سوزی اراک» در سال 1400 شروع شده‌است اما عقبه طولانی‌تری دارد. مشکل آلودگی هوای اراک به یک دهه قبل باز می­گردد. از نگاه آقای کوروش بختیاری، کمپین‌ها یا پویش‌ها بر اساس دغدغه‌های اجتماعی مردم شکل می­گیرند. پویش مازوت­ سوزی اراک به دنبال بین بردن حصار و مشکلات مردم در شهر اراک بوده‌است. در همین راستا تجمعاتی برگزار شده‌ است. نامه‌­ها و بیانیه­‌های مختلف صادر شده‌ و به دلیل عدم استقبال مسئولین و عدم حل مشکل، مردم نیز با این پویش همراه شده و خواستار متوقف‌کردن مازوت­‌سوزی در شهر اراک شدند. آقای بختیاری، ایجاد حساسیت بین مسئولان و مردم در سطح کشور و حتی خارج از کشور نسبت به نیروگاه شازند و آلودگی ناشی از آن را از مهم­ترین خروجی­‌ها و دستاوردهای این پویش دانستند.

در بحث پایانی، آقای دکتر حسین ایمانی جاجرمی مهمان ویژه بودند. ایشان عنوان کردند که در کارهای مشارکتی در  ایران الگوی از پیش تعریف‌شده وجود ندارد و به همین دلیل انجام کار مردمی و مشارکتی اقتضائات و چالش ­های خود را دارد. از نگاه ایشان، فعالیت‌های مشارکتی شاید صد درصد به تمام اهداف خود نرسد اما در درازمدت نتایج مثبتی خواهد داشت که در جامعه قابل مشاهده خواهد بود. از نگاه آقای ایمانی جاجرمی درباره پویش‌های محلی تحول آفرین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که دولت بخشی از منابع را در اختیار دارد و فعالیت­های اجتماعی در جوامع محلی نباید طوری پیش برود که دولت از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند. ایشان در ادامه با تاکید بر محدود بودن منابع و نیاز به جامعه مدنی در امر توسعه معتقد هستند که راه ­اندازی پویش ­های محلی فرآیندی دارد که نهایتا منجر به افزایش مشارکت جامعه مدنی در بستر یک پویش اجتماعی می‌شود. از نگاه ایشان مشارکت چهار جزء دارد. هم­چنین ایشان به ضرورت وجود اعتماد و سرمایه اجتماعی در جامعه محلی تاکید کرده و معتقد هستند که قبل از شروع پویش ­های اجتماعی محلی باید از وضعیت سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی در جامعه مورد نظر اطمینان حاصل شود، در غیر این­صورت نمی­توان به جلب مشارکت ­های مردمی امیدوار بود.

مستندات تکمیلی نشست

در اینجا، شما می‌توانید به مستندات نشست، از جمله  گزارش کامل،فایل ارائه‌ها و لینک اخبار در سایر رسانه‌ها، دسترسی داشته باشید. 

لینک گزارش سایر رسانه‌ها از رویداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *