برگزاری نخستین جلسه «باشگاه هم‌آموزی رویش» در منطقۀ ویژۀ اقتصادی انرژی پارس

1 اردیبهشت 1404
برگزاری نخستین جلسه «باشگاه هم‌ آموزی رویش» در منطقۀ ویژۀ اقتصادی انرژی پارس توسط مدرسه توسعه پایدار

جلسه مقدماتی باشگاه هم‌آموزی رویش با حضور نمایندگان واحدهای محیط زیست مجتمع‌های مستقر در منطقۀ ویژۀ اقتصادی انرژی پارس در تاریخ دوشنبه اول اردیبهشت و از ساعت 10 تا 12:30 در سالن همایش‌های خلیج فارس سازمان منطقه ویژه برگزار شد. مدرسه توسعه پایدار به عنوان مشاور سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، دبیرخانۀ علمی پویش رویش پارس است که با ماموریت ارتقای شاخص‌های محیطزیستی واحدهای صنعتی مستقر در منطقۀ عسلویه شکل گرفته است.

در ابتدا آقای هامون طهماسبی، مدیر مدرسه توسعه پایدار، ضمن معرفی مختصری از این مرکز دانشگاهی و ماموریت و اهداف آن در راستای کمک به پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار کشور، به تشریح اهداف و برنامه‌های باشگاه هم‌آموزی رویش پرداخت. به گفته آقای طهماسبی، باشگاه هم‌آموزی رویش یکی از دو بال «پویش رویش پارس» و  محفلی است متشکل از نمایندگان شرکت‌های مستقر در منطقه که هدف از آن یادگیری جمعی در راستای ارتقای شاخص‌های عملکردی محیط زیستی منطقه است. این باشگاه به پشتوانۀ سال‌ها شناخت از نزدیک نسبت به مسائل شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های پایداری، مدیریت محیط زیست و مسئولیت اجتماعی و با تکیه بر الگوهای یادگیری جمعی نظیر تشریک مساعی، یادگیری مشارکتی، و انجمن‌های خبرگی طراحی شده است که حتی در سطح بین‌المللی نیز دارای نوآوری است.  تمرکز باشگاه بر انتقال تجارب و هم‌آموزی بین واحدهای مشارکت‌کننده است و البته علاوه بر آن با کمک دبیرخانه علمی، محتواهای کمک‌کننده برای «مدیریت محیط زیستی» نیز به شرکت‌کنندگان در قالب‌های مختلف نظیر جزوات، و یا سمینارهای آموزشی و نیز (در صورت امکان) بازدیدهای صنعتی ویژه از تجارب درس‌آموز ایران و منطقه ارائه خواهد شد.

آقای طهماسبی واحدهای محیط زیست و توسعه پایدار را جزو معدود واحدهای سازمان‌ها دانست که رقیب همدیگر نیستند و باید در کنار همدیگر رشد کنند و آثار اجتماعی مثبت‌تری خلق نمایند و این همکاری و هم‌افزایی برای حل اساسی مسائل محیط زیستی کشورمان ضروری خواهد بود.

ایشان سپس شیوۀ اجرایی باشگاه را برای حاضرین تشریح کردند و موضوعات نامزد اولیه برای برگزاری جلسات سال 1404 را عنوان نمودند. آقای طهماسبی در ادامه بر نقش مهم دبیرخانۀ علمی در طراحی هدفمند جلسات، شناسایی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های اعضای باشگاه و مستندسازی محتوایی هر جلسه اشاره کردند و آن را برای تمایز باشگاه با رویدادهای مشابه آموزشی ضروری دانستند.

بخش دوم جلسه که توسط خانم ندا افشم، راهبر علمی شاخۀ سیاستگذاری محیط زیست مدرسه توسعه پایدار اداره می‌شد به دریافت نظرات، پیشنهادات و بحث و گفتگوی جمعی حاضرین پیرامون مسیر طراحی‌شده برای باشگاه اختصاص داشت.

در این بخش، نمایندگان مجتمع‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را برای عملکرد موثرتر باشگاه بیان کردند که از میان موارد طرح‌شده، ضرورت جلب نظر مثبت مدیران ارشد مجتمع‌ها برای همراهی نمایندگان واحدهای محیط زیست با باشگاه، ضرورت نقش‌آفرینی فعال و موثر دبیرخانۀ علمی برای جذابیت مباحث، و لزوم فراتر رفتن از نقش‌های سازمانی برای کمک موثر به محیط زیست منطقه مورد تاکید قرار گرفت. در پایان مقرر شد که دبیرخانۀ علمی پس از جمع‌بندی نظرات دریافتی، و همچنین تماس تکمیلی با اعضای باشگاه، با هماهنگی مدیریت HSE منطقه، زمینۀ لازم برای برگزاری جلسۀ اول باشگاه پس از برگزاری اختتامیۀ دومین دوره از جایزۀ تحول سبز رویش را فراهم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار