ما خواهان تغییر نگاهها به توسعه به سمت الگوهای همهجانبه و مسئولانهتر هستیم
مدرسه توسعه پایدار، از طریق فعالیتهای مختلف آموزشی، پژوهشی و مشاورهای خود تلاش دارد که به توسعۀ ظرفیت تمامی کنشگران پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار کشورمان و ارتقای دانش، نگرش و مهارتهای ایشان یاری برساند و همچنین، در صورت امکان، خود نیز برای حل مسائل توسعه پایدار کشور، به ایفای نقش بپرداز
مدرسه توسعه پایدار در یک نگاه
ماموریت ما
رویکرد ما
اولین نکته مهم درباره مدرسه توسعه پایدار این است که به مانند شرکتهای تجاری، «سهامدار» ندارد و یک مرکز دانشگاهی غیرانتفاعی و غیر تجاری است. از سوی دیگر، ما برای خود عمیقا یک رسالت اجتماعی قائل هستیم و معتقدیم برای تحقق آن نیز باید از مسیری اجتماعی و مسئولانه گذر کنیم. به همین خاطر، برای تحقق اهداف ارزشمندی که داریم، اصول اخلاقی را زیرپا نمیگذاریم و اگرچه با توجه به نداشتن بودجۀ دولتی، به درآمد نیاز داریم که بتوانیم سرپا بمانیم، اما اهداف و ارزشهای اجتماعی را قربانی کسب درآمد نکرده و به هر پروژهای ورود نمیکنیم! این موضوع را کسانی که با ما از نزدیک کار کرده باشند، به خوبی درک میکنند؛
دغدغۀ مشخص ما، کمک به توسعۀ پایدار کشور عزیزمان است و تلاش داریم که با نگاهی بومی، بخشی از خدمات آموزشی و مشاورهای مورد نیاز کشور را برای علاقهمندان، فعالین اجتماعی/اقتصادی و نیز سیاستگذاران، تامین کنیم. ما بر این باوریم که توسعه پایدار مقولهای است که باید ذاتا «درونزا» و مبتنی بر مولفههای بومی به آن نگاه کرد. لذا هدف تمامی برنامههای مدرسه توسعه پایدار، حل مسئله، ترویج و آموزش مفاهیم و تجربیاتی است که به پیشرفت و آبادانی و توسعۀ همهجانبۀ ایران عزیزمان کمک میکند. باور جدی ما این است که در هدفگذاری و تعریف چشمانداز «توسعه پایدار» نیز، ما نیاز به یک تعریف و اقدام ایرانی مبتنی بر جهانبینی و نظام ارزشی مردمان خودمان خواهیم داشت.
مدرسه توسعه پایدار، برآمده از یک نهاد دانشگاهی تراز بالاست (پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف) و در طراحی برنامههای آموزشی و ترویجی خود، ارتباط تنگاتنگی با پژوهشها و مطالعات داخلی و خارجی دارد. تکیه بر تجارب مشاورهای و دانش انباشتۀ موجود در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و نیز بهرهگیری از تجارب بینالمللی، کمک میکند که بتوانیم به دور از کپیبرداری و نگاه صرفا ترجمهای، به ارائه راه حلها، محتواها و بستههای موثرتر و منطبقتری برای پاسخ به نیازهای کشور عزیزمان بپردازیم.
ما در کارهایی که اولویتدار نباشند یا اثر ملموس و قابل توجهی برای بهبود شرایط توسعه در کشورمان نداشته باشد، وارد نمیشویم و به شدت از درگیر شدن در پژوهشهایی که صرفا قفسههای کتابخانهها را پر میکنند و اثر قابل درکی بر دنیای پیرامون خود ندارند، پرهیز میکنیم. این رویکرد باعث شده که به هر پیشنهاد پروژهای پاسخ مثبت ندهیم و البته شاید این یکی از دلایلی هم باشد که به اعتبار فعالیتهای ما افزوده باشد.
حوزه فعالیت ما
توسعه محلی و محرومیت زدایی
در زمینۀ مسائل مناطق کمبرخوردار و «محرومیتزدایی» علاوه بر سوابقی از مطالعات ارزشمند درباره تجارب داخلی و بینالمللی، تجربیات گرانبهایی از پروژههای میدانی در مناطق مختلف کشور عزیزمان نیز در کارنامه ما وجود دارد. مطالعات، ابتکارات و الگوهای نوآورانه و ویژۀ ما در این حوزه ذیل نام «مرکز مطالعات و نوآوریهای آبادانی و پیشرفت» عرضه میشوند.
سیاستگذاری محیط زیست
مسائل کلان و مرتبط با حوزه سیاستگذاری محیط زیست از علائق این شاخه از فعالیتهای ماست. به طور مشخصتر ما چند سالی است که بر نظام ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) تمرکز تخصصی کردهایم و داریم تلاش میکنیم که این نظام زیربنایی برای توسعه پایدار را در کشورمان ارتقا دهیم. علاوه بر فعالیتهای مرسوم آموزشی و پژوهشی، راهاندازی نهاد مردمی و غیرانتفاعی «دیدهبان ارزیابی محیط زیستی ایران» یکی از اقدامات شاخص ما در این بخش است.
ادبیات هدفمند کودک و نوجوان
از چند سال پیش، یک پویش ابتکاری با عنوان «سرزمین جاودانی من» با حمایت مدرسه توسعه پایدار شکل گرفته است که با ساختاری غیرانتفاعی، مردمی و دغدغهمحور قصد دارد با استفاده از ادبیات کودک، گامی برای کمک به رشد و توسعۀ سرمایههای انسانی نسل آیندۀ ساکنان این سرزمین، با تمرکز بر کودکان مناطق کمبرخوردار، روستایی و یا حاشیهای بردارد.
کسبوکار مسئولانه و پایدار
اهمیت نقش آفرینی بخش خصوصی در تحقق توسعه پایدار، سبب شده که در برنامههای مدرسه توسعه پایدار، جایگاه ویژهای برای آن در نظر گرفته شود. مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR)، گزارشدهی پایداری (Sustainability Reporting)، کارآفرینی اجتماعی و کسبوکارهای اجتماعی از جمله موضوعاتی هستند که در این شاخه پیگیری میشوند.
خدمات ما
ما از طریق ارائه خدمات تخصصی زیر، کنشگران مختلف توسعه پایدار از جمله: کسبوکارها، نهادهای دولتی، حاکمیتی و سیاستگذاری، فعالان اجتماعی، مراکز علمی و سازمانهای مردمنهاد را در رسیدن به اهداف اجتماعیشان یاری میرسانیم
درباره لوگو
«سرو»، ضمن اینکه یک نماد محیط زیستی است، یک نماد ایرانی نیز هست و با قرار گرفتن بر روی کلمه توسعه، کنار زدن نگاه فعلی به توسعه و سیطرۀ ویژگی «پایداری» را بر آن تداعی میکند
طرح دور عبارت «مدرسه توسعه پایدار» از مجموعهای از کتابها تشکیل شده است که نمادی از دانش و آگاهی هستند
محیط لوگو، یکی از طرحهای معروفِ به کار رفته در کاشیکارها و نقوش ایرانی-اسلامی است که با داشتن رنگ فیروزهای، بر نگاه درونزا و وطنی به توسعه پایدار تاکید میکند
کتابهای دور این طرح، همچنین تداعی پرندگان را نیز میکنند که در حال پرواز هستند و نمادی از رشد و تعالی هستند
همکاران دغدغهمند و پرتلاش از گوشه و کنار ایران
فضای همکاری مدرسه توسعه پایدار، خیلی خاص است! ما برای اینکه بتوانیم به درستی در مسیر ارزشها و اهدافمان قدم برداریم، نیازمند افرادی با تخصصها و مهارتهای متنوع، در کنار دغدغۀ اجتماعی بالا هستیم